• Nordea/

Nordea lanserer tillits- og sikkerhetsrelaterte tjenester for e-handel mellom bedrifter Nordea er den første nordiske banken som innfører det globale tillitssystemet Identrus, og den første banken til å innføre SWIFTs nye TrustAct meldings- og ikke-benektelsestjeneste. All meldinger gjennom tjenesten er signert og sikret ved bruk av digitale sertifikater og er dessuten tidsstemplet og loggført. - De nye tjenestene gir oss internasjonale muligheter i tillegg til Nordeas nåværende store utvalg av Internettbaserte fakturerings- og betalingstjenester, som setter Nordeas kunder i stand til å være med i verdenshandelen på en sikker måte, sier Pentti Mansukoski, sjefen for Cash Management i Nordea. - Mangel på tillit både når det gjelder finansielt oppgjør og bekreftelse av brukeridentiteten har vært blant de største hindrene mot vekst i verdensomspennende, Internettbasert handel mellom bedrifter. Etter vellykket testing vil Nordea nå gjøre det mulig å bruke disse tillits- og sikkerhetsrelaterte tjenestene i e-handel mellom bedrifter. Lanseringen kommer etter vellykket gjennomføring av en pilottest i samarbeid med FishMarket, en ledende markedsplass for handel i sjømat som representerer 10 % av verdenshandelen på dette området. Nordea bruker e-handelstjenestene til SWIFT for å gjøre det mulig for FishMarket å tilby sine internasjonale medlemmer auksjonstjenester de kan stole på, forbundet med umiddelbar igangsettelse av betaling og forbedret likviditetsstyring. Identrus leverer et system som gir komplett identitetsbekreftelse og validering av meldinger. Dette gjør handelsprosessen raskere og mer pålitelig og vil også legge til rette for utvikling av nye finansielle tjenester. For ytterligere informasjon: Pentti Mansukoski, Head of Cash Management, +358 9 165 56586 Olli Kähkönen, Concept Manager Cash Management, +358 9 165 53246 www.nordea.com/cm www.identrus.com www.fishmarket.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00520/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00520/bit0001.pdf