Nordea med i finansieringen av et internasjonalt telekommunikasjonslån.

Report this content

Nordea med i finansieringen av et internasjonalt telekommunikasjonslån and ogog. HypoVereinsbank and Nordea Nordea sammen med Hypovereinsbank, International Finance Corporation (IFC) og European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) leder tilretteleggelsen av et $200 millioners lån som skal øke rekkevidden av den tredje GSM mobiltelefonoperatøren i Moskva, det nylig etablerte Sonic Duo. Kontrakten er den første større internasjonale bankfinansieringen i bransjen. Det er også den første større internasjonale finansieringen av et russisk telekom-prosjekt siden finanskrisen i 1998. Investeringen skal dekke oppbyggingen av Sonic Duo's GSM 900/1800 nettverk som opererer under merket MegaFon. "Nordea er tilfreds med at kontrakten er inngått på en vellykket måte, sier Bo Karlegård, Vice President, Nordea Export & Project Finance, og ansvarlig for koordineringen av Nordeas medvirkning i denne strategisk viktige transaksjonen. "Det demonstrerer helt klart Nordeas dedikasjon til de nordiske og baltiske markedene og Nordeas vilje til å hjelpe kjernekunder som Ericsson og Sonera, også på et så utfordrende marked som det russiske. Transaksjonen er gjort i samarbeid med vår partnerbank Hypovereinsbank og vår felleseide bank, IMB, International Moscow Bank i Moskva." Germany's HypoVereinsbank and the Nordic banking group Nordea are joint arrangers of the EBRD-IFC loans and arrangers of an export credit facility. Kontrakten passer inn i IFC og EBRDs strategier om å fremme utvikling av markedsøkonomien, oppmuntre den private sektorens deltagelse i infrastrukturen, mobilisere langsiktig gjeldsfinansiering i Russland og fremme utenlandske direkte investeringer. Also, the deal represents another example of HVB Group's strategic focus on and commitment to the regions of Central and Eastern Europe. International Moscow Bank (IMB), som eies av Nordea og Hypovereinsbank, er hovedbanken til Sonic Duo i Moskva. Dette vil også gi fordeler for forbrukere og bedrifter ved at den trådløse dekningen i stor-Moskva-regionen blir større, og det bidrar til ytterligere konkurranse ved at en tredje GSM mobiltelefonoperatør kommer på markedet. For mer informasjon: Bo Karlegård, Vice President, Nordea Export & Project Finance, +46 8 614 9649 Lena Höglund Rosén, Group Media Relations, +46 8 614 6552 Nordea er det ledende finanskonsernet i Norden og Østersjøområdet, og virksomheten drives gjennom fire forretningsområder: Retail Banking, Asset Management & Life, Corporate and Institutional Banking og General Insurance. Nordeagruppen har nesten 11 millioner kunder, 1 260 bankfilialer og 125 forsikringskundesentre i 21 land. Nordeagruppen er en verdensleder innen nettbank, med mer enn 2,8 millioner nettbankkunder. Nordeaaksjen er notert i Stockholm, Helsinki og København. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00330/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00330/bit0001.pdf