Nordea nær ved å avslutte kjøpet av LG Petro i Polen

Nordea nær ved å avslutte kjøpet av LG Petro i Polen Nordea har undertegnet en betinget avtale med Polski Koncern Naftowy Orlen S.A., Energetyka Poznañska S.A. og KWB Beùchatów S.A. om kjøp av 37,2 prosent av aksjene i den polske banken LG Petro Bank. Nordea har nå ubetinget aksept for 91,5 prosent av aksjene og forventer å kunne gi et bud på de resterende aksjene i LG Petro Bank snarest mulig i henhold til den betingete kjøpsavtalen som ble inngått med LG i Korea 7. mai 2002. - Disse avtalene betyr at vi er nær ved å avslutte kjøpet av LG Petro Bank, sier Thomas Neckmar, leder av Nordea i Polen og Baltikum. LG Petro Bank S.A. er blant Polens 20 største banker med mer enn 160.000 personkunder og flere av Polens største selskaper som kunder. Banken har 29 bankkontorer og 17 boliglånskontorer fordelt på de største byene i Polen. LG Petro har 800 ansatte. Nordeas nåværende tilstedeværelse i Polen er via Nordea Bank Polska (tidligere BWP-Unibank og Bank Komunalny). - Vi vil raskt integrere LG Petro med Nordea Bank Polska. Dette vil styrke vår posisjon som den ledende nordiske banken i Polen. Den vil betjene nordiske, internasjonale selskaper og polske selskaper, deres ansatte og andre personkunder gjennom et landsdekkende nettverk med et omfattende tilbud av lokalt tilpassede produkter, sier Thomas Neckmar. Etter dette vil Nordea bli blant de 15 største finansinstitusjonene i Polen. Den nye gruppen vil ha i alt 50 filialer og 17 boliglånskontorer i alle de største byene i Polen. Avhengig av innfrielsen av visse formelle betingelser i avtalen med LG i Korea forventer Nordea å kunne tilby PLN 21 per aksje så raskt som mulig. Det totale beløpet for utestående aksjer vil være PLN 467 millioner (EUR 115 millioner). Budet er betinget av aksept på 90 prosent. For mer information: Thomas Neckmar, leder av Nordea i Polen og Baltikum, +46 8 614 79 30 Erik Evrén, leder av Group Media Relations, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00050/wkr0002.pdf