Nordea trekker aksjeopsjonsprogrammet

Report this content

Nordea trekker aksjeopsjonsprogrammet Styret i Nordea AB (publ) har i dag bestemt seg for å trekke forslaget om et aksjeopsjonsprogram for ledelse og medarbeidere i konsernet. Forslaget skulle ha vært lagt frem for den ordinære generalforsamlingen 24. april 2002. "Etter samtaler med hovedaksjonærene har Styret funnet at aksjeopsjonsprogrammet i sin nåværende form ikke kan regne med den påkrevde 90% oppslutningen fra generalforsamlingen. Styret har derfor bestemt seg for å trekke forslaget. Styret vil vurdere hvilke tiltak som skal tas for å sikre at nøkkelkompetansen forblir i konsernet også i fremtiden," sier styreformann Vesa Vainio. "Styrets hensikt var å styrke fokuset på verdiskapning for aksjonærene, ved blant annet å erstatte de forskjellige overskuddsdelings-programmene for medarbeidere i de fire landene med ett felles aksjeopsjonsprogram. Forslaget skulle være det første skrittet mot dette målet, og jeg er sikker på at programmet ville ha vært til beste for aksjonærene. Nordea er et ledende selskap som krever nye løsninger tilpasset nye situasjoner," sier styreformann Vesa Vainio. For mer informasjon: Erik Evrén, leder av Group Media Relations, +46 8 614 86 11 Nordea er det ledende finanskonsernet i Norden og Østersjøområdet, og virksomheten drives gjennom fire forretningsområder: Retail Banking, Asset Management & Life, Corporate and Institutional Banking og General Insurance. Nordeagruppen har nesten 11 millioner kunder, 1 245 bankfilialer og 125 forsikringskundesentre i 22 land. Nordeagruppen er en verdensleder innen nettbank, med mer enn 2,8 millioner nettbankkunder. Nordeaaksjen er notert i Stockholm, Helsinki og København. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/15/20020415BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/15/20020415BIT00460/wkr0002.pdf