Nordeas nye livsforsikringsselskap i Polen tar form

Report this content

Nordeas nye livsforsikringsselskap i Polen tar form Nordea har kjøpt 95 prosent av det polske livsforsikringsselskapet Heros Life og utnevnt en ny toppledelse. Planer om å endre navnet på det polske selskapet til Nordea Zycie (Nordea Life) avventer godkjenning fra myndighetene. Polske myndigheter har nå godkjent Nordeas forsikringsgruppes kjøp av det polske livsforsikringsselskapet Heros Life i desember i fjor. Kjøpet av 95 prosent av Heros Life er dermed gjennomført med virkning fra 30. mars i år. Senere ble det på selskapets generalforsamling 19. april vedtatt å endre selskapets navn til Nordea Zycie (Nordea liv). Det krever enda en formell godkjenning fra det polske finansdepartementet. Sjefen for Life Insurance and Pensions i Nordea, Ib Mardahl-Hansen, er samtidig valgt som styreformann i selskapet, mens sjefen for Merita Liv, Seppo Ilvessalo, er valgt som nestformann. Mikko Lehto, som de to seneste årene har arbeidet med livsforsikring i Polen for Tryg-Baltica, herunder etableringen av Energo-Zycie, er inntrått i direksjonen for Heros Life. Det nye styret for Heros Life har holdt sitt første møte, og det vil i den kommende tid bli fokusert på å øke distribusjonskraften, blant annet ved å etablere salg av forsikringer gjennom de to Nordea-eide bankene i Polen, Bank Komunalny og BWP Unibank. Dessuten vil organisasjonen bli integrert med filialnettet i Nordeas polske skadeforsikringsselskap Energo-Asekuracja, som er under navneforandring til Nordea Ubezpieczenia. Med Energo-Asekuracja (Nordea Ubezpieczenia), de to bankene og Heros Life (Nordea Zycie) har Nordea nå mer enn 1 200 ansatte i Polen. Heros Life ble etablert i 1994 og er det tiende største livsforsikringsselskapet i Polen av i alt 35. Heros Life har 15 filialer og 29 salgskontorer over hele Polen, mer enn 68 000 kunder og 224 medarbeidere. Ytterligere opplysninger: Adm. direktør Ivar Sperling, Tryg-Baltica International, tlf. +45 44 20 32 00 Erik Evrén, Group Media Relations, tlf. +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/07/20010507BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/07/20010507BIT00420/bit0001.pdf