Sterk vekst i alle Nordeas elektroniske tjenester i Norden

Report this content

Sterk vekst i alle Nordeas elektroniske tjenester i Norden 3,3 millioner kunder i Nordea bruker bankens elektroniske banktjenester. Personkunder gjør 38 prosent av betalingene sine via Internett. Rundt 3 prosent av betalingene skjer via bankkontorene. Nordea nådde målet for sine elektroniske banktjenester i fjor med en økning av antall brukere til 3,3 millioner, 104 millioner pålogginger og over 121 millioner betalinger. Påloggingene gikk opp rundt 23 millioner sammenlignet med 2001 og betalingene med 24 millioner. - Vi har et mål på 3,7 millioner kunder i år, sier Bo Harald, leder av Electronic Banking, som også bekrefter at bedriftskunder nå drar fordel av personkundenes økte bruk av elektroniske tjenester. E-faktura er et godt eksempel på dette fordi tjenesten er enkel å bruke og kostnadsbesparende for fakturautsteder. Bo Harald tror at elektroniske betalinger vil bli på 150 millioner i år og regner med 120 millioner pålogginger. Han er også fornøyd med at antall kunder som bruker aksjehandel via nett var på over 300.000 i november til tross for de dårlige markedsforholdene. Andel transaksjoner via Internett steg til 70 prosent i november. I Norge øker andelen av kunder som bruker Nordeas Internett-tjenester raskere relativt sett enn i de andre nordiske landene. Antall kunder var 250.000 ved slutten av året, en 40 prosent økning fra året før. Elektroniske tjenester er populært i Norge: halvparten av personkundenes betalinger skjer elektronisk. Handel via Internett, som allerede er godt i gang i de andre nordiske landene, blir stadig mer populært i Norge. Nordeas nordiske e-torg har i dag bare et fåtall norske selgere, og antall besøkende er stabilt. Betalinger via Internett blir mer og mer vanlig. For mer informasjon: Bo Harald, leder av Electronic Banking, +358 9 165 42256, +358 50 64 101 Tore Westhrin, Media Relations, +47 22 48 63 65 Nordea er det ledende finanskonsernet i Norden og Østersjøområdet, og virksomheten drives gjennom tre forretningsområder: Retail Banking, Corporate and Institutional Banking og Asset Management & Life. Nordea- konsernet har mer enn 10 millioner kunder og 1.288 bankkontorer. Nordea- konsernet er verdensleder innen nettbank, med 3,3 millioner nettbankkunder. Nordea-aksjen er notert i Stockholm, Helsinki og København. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00060/wkr0002.pdf