Uavhengige aksjeanalyser til kundene i Nordea Securities

Uavhengige aksjeanalyser til kundene i Nordea Securities Nordea Securities og Standard & Poor's har inngått avtale som gir Nordea rett til å gi ut Standard & Poor's aksjeanalyser i Norden. - Avtalen med Standard & Poor's vil styrke vår eget nordiske analyseprodukt samtidig som vi gir kundene tilgang til et uavhengig internasjonalt analyseprodukt med høy anerkjennelse. Det betyr bedre service til kundene generelt, sier Frans Lindelöw, leder av Nordea Securities. - Vi bestreber oss hele tiden på forbedringer og gi merverdi til kundene, og vi tror at Standard & Poor's dyptgående og uavhengige analyser og selskapets store erfaring vil bli godt mottatt. I følge en abonnementsavtale skal Standard & Poor's levere analyser av amerikanske og europeiske aksjer til Nordea Securities, mens Nordea Securities skal fortsette å lage sine egne dybdeanalyser av nordiske aksjer. Institusjonelle investorer som er kunder i Nordea Securities vil få direkte tilgang til ekspertisen hos Standard & Poor's via analysematerialet og også gjennom direkte kontakt, i kundemøter, via telefonkonferanser og på seminarer. Geoff Hawksworth, leder av Standard & Poor's aksjevirksomhet i Europa sier i en kommentar: - Dette er en banebrytende avtale for Standard & Poor's og for uavhengige aksjeanalyser generelt. Vi venter en fortsatt vekst i etterspørselen i de neste årene fra både meglere og investorer over hele verden Kundene går etter den kvaliteten, bredden og uavhengigheten som våre aksjeanalyser står for. For mer informasjon: Nordea Frans Lindelöw, leder av Nordea Securities, +46 8 407 92 01 Kjell J. Flø, informasjonsdirektør, Norge, 22 48 50 24 Standard & Poor's Media Hotline, +44 20 7826 3605 Geoff Hawksworth, leder av Investment Services, Europa, +44 20 7826 8501 Vedlegg Nordea Securities Nordeas investeringstjenester tilbys under merkevaren Nordea Securities gjennom kontorer i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Nordea Securities tilbyr sektorbaserte aksjeanalyser, rådgivning og handel med aksjer samt corporate finance. 400 erfarne medarbeidere betjener nordiske og internasjonale kunder, som institusjonelle investorer, privatpersoner, meglere, bedrifter og statlige institusjoner. Nordea Securities er en av de ledende investeringsbankene i Norden. Med en markedsandel på 7 % var det den tredje største megleren på de nordiske børsene i årets første kvartal, og selskapet rangerte som nummer to blant de nordiske M&A rådgiverne i hele 2002. Standard & Poor's aksjeanalyse Standard & Poor's analysegruppe består av 80 analytikere i USA, Europa og Asia. De dekker rundt 1.350 aksjer over hele verden, mer enn noe annet uavhengig analyseselskap. Standard & Poor's Stock Appreciation Ranking System (STARS), som ble lansert 31. desember 1986, gir Standard & Poor's analytikernes vurdering av kurspotensialet i mer enn 1.200 amerikanske aksjer over de neste 6 til 12 måneder. I følge Investars.com, en ledende leverandør av uavhengig informasjon om analysekvalitet, klarte en modellportefølje med Standard & Poor's STARS- anbefalinger seg bedre enn andre amerikanske analyseselskaper som dekker mer enn 500 aksjer. Porteføljene ble vurdert over en periode på 12 måneder til 31. desember 2002. Standard & Poor's US 5-STARS Stock Selections har økt i verdi med 885 % siden starten av STARS 31. desember 1986 og til 31. desember 2002, sammenlignet med en vekst på 263 % i S&P 500 i samme periode, eksklusive utbytter. I tillegg har aksjer rangert som 4- og 5-STARS som gruppe, klart seg bedre enn S&P 500-indeksen i de siste 1, 3, 5, 10, og 15 års periodene. Aksjer rangert som 1-STARS og 2-STARS har som gruppe klart seg betydelig dårligere enn S&P 500-indeksen over de siste 10 og 15 årene. Standard & Poor's aksje- og kredittanalysetjenester drives som helt separate virksomheter for å bevare uavhengigheten i analysegjennomgangen. Alle uoffisielle opplysninger som mottas i en analysegjennomgang, inkludert kredittvurderinger, behandles konfidensielt. Standard & Poor's analytikere offentliggjør ingen uoffisielle opplysninger utenfor sine analyseområder. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00150/wkr0002.pdf