Unge overoptimistiske til kjøp av egen bolig

Report this content

Rekordhøye boligpriser gjør ikke unge boligkjøpere mindre selvsikre. De aller fleste tror de vil klare å kjøpe egen bolig før de har fylt 30 år. Samtidig må flere unge få hjelp fra foreldre for å komme seg inn på boligmarkedet.

Den kraftige økningen i boligprisene virker ikke å ha virket inn på unges tro på egen mulighet til å kjøpe bolig. I en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Nordea svarer et stort flertall av de spurte at de tror de vil eie egen bolig mens de ennå er i 20-årene. 93 prosent av unge (mellom 18 – 23 år) tror de vil klare å kjøpe sin egen bolig før de har fylt 30 år.

– Dessverre samsvarer ikke dette med det bildet vi ser hos unge som forsøker å etablere seg i boligmarkedet. Vi merker at mange har alt for store forhåpninger til hvor mye gjeld de kan klare å betjene, sier adm. direktør i Nordea Norge, Snorre Storset.

Av de spurte i aldersgruppen 18 – 23 år svarer 66 prosent at de tror de vil ha gjennomført kjøp av sin egen bolig før de har fylt 28 år. 7 prosent oppgir at de allerede har kjøpt egen bolig, og kun 1 prosent svarer at de tror de ikke vil kunne kjøpe seg egen bolig.

Prisøkningen i boligmarkedet har vært kraftig i de store byene, særlig i Oslo. Men selv i hovedstaden har unge stor tro på å få kjøpt seg egen bolig. 79 prosent svarer at de forventer å ha kjøpt seg egen bolig før de har fylt 30 år.

Samtidig viser tall at flere nå får økonomisk hjelp i forbindelse med boliglånet. Det siste året har Nordea sett en tydelig økning i antallet lån der det mottas hjelp fra foreldre eller andre som står utenfor husholdningen. De siste månedene har hvert femte lån til unge lånetagere en medlånetager utenfor husholdningen.

-   Tallene for slike lån har økt med rundt 25 prosent det siste året. Det er fint å få hjelp av foreldre, men vi må oftere minne kunder på at et boliglån er noe du skal leve med i lang tid, sier Storset.

Som regel er det foreldre som i større grad nå går inn i lån for å hjelpe de unge.  Dette gjelder både unge single, men også unge par.

.

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, rundt 1.400 salgskontorer og er blant de ti største fullservice bankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm, Helsinki og København.

www.nordea.com

Tags: