Nordic Capital blir majoritetsaksjonær i Foxway, en ledende aktør innen sirkulære IT-tjenester i Europa

• Investeringen vil øke Foxways vekst og møte den økende etterspørselen etter bærekraftige og sirkulære IT-løsninger.

Nordic Capital har signert en avtale om å kjøpe en majoritetsandel i Foxway, en leder innen sirkulære IT-tjenester i Europa. Selskapet ble stiftet i 2009 og har siden den gang, med fokus på gjenbruk, konsekvent jobbet for å gjøre sirkularitet til en selvsagt del av hele verdikjeden med ambisjon om å drive endringen i bransjen. Nordic Capital vil sammen med Foxways ledelse, samt nåværende eier Norvestor, fokusere på å øke veksten ytterligere, ekspandere internasjonalt og dermed også akselerere bransjens utvikling mot økt bærekraft.

Foxway er et raskt voksende europeisk selskap med hovedkontor i Sverige og kontorer rundt om i Europa, samt tilstedeværelse i Asia og USA. Selskapet, som gjennom sirkulære tjenester hjelper bedrifter og organisasjoner i over 100 land med å bli mer bærekraftige i sin bruk av IT-produkter, håndterer 1,5 millioner enheter årlig. Ved å reparere, oppgradere og gjenbruke brukt IT-utstyr, hjelper Foxway bedrifter og organisasjoner med å redusere sitt klimaavtrykk. I 2022 ble utslipp på 120 948 tonn CO2e unngått takket være Foxways forretningsmodell.

Foxway er godt posisjonert for å møte økt global etterspørsel etter både bærekraftige og digitale løsninger. Generelle markedstrender og en større etterspørsel fra bedrifter og organisasjoner om å redusere deres klimaavtrykk forventes å akselerere selskapets vekst og drive bærekraftig utvikling. Flere interessante forretningssamarbeid og bemerkelsesverdige oppkjøp i Spania, Sverige, Estland, Norge, Danmark, Tyskland og Storbritannia forsterker Nordic Capitals tro på Foxways forretningsmodell og langsiktige strategi. Selskapet har vist stabil vekst over tid, med en omsetning på SEK 7,6 milliarder for 2022 og over 1000 ansatte i seks land.

Nordic Capital og Norvestor, sammen med Foxways ledelse, vil hjelpe selskapet å fortsette sin suksess. Nordic Capital har mer enn 30 års erfaring med å støtte innovative, internasjonale selskaper med å vokse, og har i lang tid fokusert på å investere i raskt voksende selskaper med bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller.

Martin Backman, administrerende direktør, Foxway: «Vi er glade for å ha Nordic Capital som partner på vår reise og stolte av våre ansatte som har bygget en bransjeleder innen sirkulære IT-tjenester i Europa. Når vi nå får tilgang til verdifull internasjonal erfaring og kompetanse, er jeg overbevist om at vi vil kunne støtte flere kunder globalt med å integrere bærekraftige løsninger i deres virksomhet. Gjennom våre egne servicesentre skaper Foxway et komplett økosystem for IT-enheter og leder bransjens utvikling i en mer bærekraftig retning."

Joakim Andreasson, administrerende direktør, Nordic Capital Advisors: «Vi har blitt imponert over Foxways utvikling i en bransje med stort potensiale og interessante muligheter. Nordic Capital har lang erfaring med å investere i selskaper hvor kjernen i forretningsmodellen på ulike måter handler om gjenbruk og økt bærekraft. Vi ser frem til å bidra med sektorkompetanse og kunnskap slik at Foxway kan nå sitt fulle potensiale og bli verdensledende innen bærekraftige og sirkulære IT-tjenester. Med fokus på oppkjøp, ekspansjon og ved å utvikle organisasjonen videre, vil Foxway være ledende i bransjens bærekraftige omstilling."

Henning Vold, Partner Norvestor: «Det har vært en glede å jobbe med Martin og teamene på Foxway siden 2019 og sammen drive utviklingen av selskaper som integrerer sirkulære og bærekraftige IT-tjenester i sine forretningsmodeller. Vi er glade for å ønske Nordic Capital velkommen som majoritetseier og partner, og er overbevist om at deres merittliste og erfaring fra å jobbe med selskaper med en bærekraftsprofil som har som mål å ekspandere internasjonalt, er en optimal løsning for Foxway. Vi ser frem til å fortsette å støtte selskapets neste vekstfase.»

Transaksjonen forventes å bli gjennomført i tredje kvartal 2023 og er underlagt sedvanlige myndighetsgodkjenninger. Økonomiske detaljer er ikke offentliggjort.

Katarina Janerud
Communications Manager, Nordic Capital Advisors
E-post: katarina.janerud@nordiccapital.com

Foxway
Emma Lindberg
Chief Marketing Officer
E-post: emma.lindberg@foxway.com

Norvestor
Henning Vold
Henning.vold@norvestor.com

Om Foxway
Foxway er ledende i Europa innen IT-tjenester for store organisasjoner, offentlig sektor og forhandlere av forbrukerelektronikk. Selskapet støtter sine kunder til å integrere en mer bærekraftig profil i sin virksomhet og har som ambisjon om å bli verdens ledende tjenesteselskap innen sirkulære IT-tjenester. Foxway, basert i Sverige, har åtte kontorer i Europa og kunder i over 100 land rundt om i verden. Foxway ble grunnlagt i 2009 og har siden rapportert en sterk årlig vekst, både organisk og gjennom strategiske oppkjøp. Selskapet har over 1000 ansatte og 7,6 milliarder SEK i omsetning i 2022. Les mer: www.foxway.com/sv/

Nordic Capital er en ledende private equity investor med formål å skape sterkere, bærekraftige virksomheter gjennom operasjonell forbedring og transformativ vekst. Nordic Capital fokuserer på utvalgte regioner og sektorer hvor Nordic Capital har inngående erfaring og sterke caser. Kjernesektorer er helsetjeneste, teknologi og betalingsløsninger, finansielle tjenester og i tillegg; industrielle og forretningsmessige tjenester. Nøkkelregioner er Europa, og globalt når det gjelder helsetjenester og teknologi og betalingsløsninger. Siden 1989 har Nordic Capital investert om 22 milliarder euro fordelt på mer enn 130 investeringer. Det siste fondet er Nordic Capital Fund XI med 9 milliarder euro i forpliktet kapital og Nordic Capital Evolution med 1,2 milliarder euro i forpliktet kapital fra internasjonale institusjonelle investorer som pensjonsfond.  Nordic Capital Advisors har kontor i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Storbritannia, USA og Sør-Korea. For ytterligere informasjon om Nordic Capital, vennligst besøk www.nordiccapital.com

"Nordic Capital" refererer til noen, eller alle, Nordic Capitals fond, strukturer og tilknyttede enheter. Generalpartnerne og/eller delegerte porteføljeforvalterne av Nordic Capitals fond og strukturer rådes av flere ikke-skjønnsmessige rådgivende enheter – og noen eller alle av disse omtales som "Nordic Capital Advisors".

Om Norvestor
Norvestor er et ledende private equity-selskap med fokus på mellomstore investeringer i Norden. Med 32 år bak seg er selskapet en av de mest erfarne investorene i regionen. Norvestor har gjort totalt 84 investeringer og mer enn 400 tilleggsoppkjøp. Av selskapets 59 exits har 16 vært børsnoteringer. Fondet har til hensikt å investere i mellomstore vekstbedrifter med potensial til å bli ledende i Norden og verden gjennom organisk vekst, oppkjøp og internasjonal ekspansjon. Les mer www.norvestor.com