• Nordic Capital/

Nordic Capital fullfører en av de største kapitalinnhentingene i Europa i år. Investorer har tegnet totalt ni milliarder euro til private equity-fondet Nordic Capital Fund XI

• Nordic Capitals ellevte large cap-fond er det største fondet i firmaets historie. Det er mer enn 45 prosent større enn forrige fond.

• Sterk etterspørsel fra en globalt diversifisert gruppe av nye og nåværende investorer som verdsatte Nordic Capitals investeringsstrategi og porteføljer preget av sterke resultater gjennom mange år.

Nordic Capital kunngjorde i dag at selskapets største kapitalinnhenting noensinne er fulltegnet med totalt ni milliarder euro til fondet Nordic Capital Fund XI ("Fondet"). Målet var å sikre åtte milliarder euro, og Fondet nådde sin hard cap. Fondet er et av de største som har blitt etablert i Europa så langt i år. Det ble lukket etter ni måneder under noen av de mest utfordrende markedsforholdene i private equity-historien. Dette er det største fondet som Nordic Capital har etablert siden selskapets oppstart i 1989. Med en reinvesteringsrate på ca. 100 prosent og økt general partner-deltakelse er det mer enn 45 prosent større enn selskapets forrige large cap-fond, Nordic Capital Fund X, som landet på 6,1 milliarder euro i oktober 2020.

– Lukkingen av Nordic Capitals største fond noensinne er en betydelig milepæl, og det å lykkes med å overstige størrelsesmålet under markedsforhold som antakelig er blant de mest krevende i hele PE-industriens historie, er en stor bragd for teamet. Det norske markedet er viktig i Nordic Capitals investeringsstrategi, og vi ser en rekke spennende selskaper og muligheter her innen tech og betalingsløsninger, helse og omsorg og finansielle tjenester. Alt dette er viktige sektorer for Nordic Capital. Historisk har Norge gitt Nordic Capital virkelig interessante og verdiskapende muligheter. Selv om geopolitiske forhold og situasjonen i den globale økonomien nå skaper usikkerhet, står vi fast ved vårt mål om å utvikle Nordic Capital og porteføljeselskapene i Norge videre. Nordic Capitals investorer deler denne ambisjonen, og vi er glade for å se mange tidligere og nye investorer blant dem som har bestemt seg for å investere i Nordic Capital Fund XI. De gjør det med visshet om Nordic Capitals evne til å gjøre gode virksomheter enda bedre i nært samarbeid med selskapenes øvrige eiere, samt ledelsen og de ansatte», kommenterer Fredrik Näslund, partner og leder for Nordic Capitals norske virksomhet.

Det var stor etterspørsel etter andeler i Nordic Capital Fund XI fra en diversifisert global base av nye og nåværende bluechip-investorer som verdsatte Nordic Capitals fokuserte investeringsstrategi og selskapets nisje- og sektorkompetanse. Selskapet kan også vise til en historie preget av evne til å skape verdier gjennom forretningstransformasjon og solid inntjeningsvekst. Nordic Capital satser på ikke-sykliske vekstbedrifter og utvikler dem i samarbeid med ledelsen og med fokus på operasjonell forbedring. Denne strategien har gitt resultater i form av sterk utvikling og robusthet i den eksisterende porteføljen, selv under utfordrende makroøkonomiske forhold. Kombinasjonen vel dokumentert vekst i porteføljen, evne til å identifisere og gjennomføre transaksjoner, samt en klar forpliktelse til ESG har vist seg å være svært attraktiv for investorer. Nordic Capitals nåværende porteføljeselskaper har i snitt levert 11 prosent organisk vekst i antall ansatte i 2021. Omsetningen og EBITDA har i gjennomsnitt økt med henholdsvis 12 prosent og 15 prosent per år målt fra det året Nordic Capital ble etablert.

Nordic Capital Fund XI vil fortsette å applisere dyp og spesialisert erfaring i sine kjernesektorer, inkludert helse og omsorg, teknologi og betalingsløsninger, og finansielle tjenester, og selektivt innen industri- og forretningstjenester. Mandatet inkluderer investeringer i mellomstore og store selskaper i disse sektorene i Europa; og innen helse og omsorg og teknologi og betalingsløsninger globalt.

– Vi vil gjerne uttrykke vår takknemlighet til Nordic Capitals globale investorbase. Kapitalinnhentingen på ni milliarder euro til Fond XI i løpet av ni måneder var mulig som følge av overveldende støtte fra våre mangeårige eksisterende investorer, med en reinvesteringsrate på ca. hundre prosent og sterk støtte fra nye investorer, hvorav mange har valgt Nordic Capital som deres eneste nye relasjon i år. Det at investorer i et travelt år med volatile markedsforhold har prioritert samarbeidet med Nordic Capital, gjør oss ydmyke. Vi gleder oss til å fortsette å utvikle og styrke disse relasjonene, kommenterer Pär Norberg, partner og leder for investorrelasjoner i Nordic Capital Advisors.

Nordic Capital har bygget opp og foredlet sin sektorbaserte investeringsprosess over tre tiår. Det har gjort det mulig for Fondet allerede å gjøre tre investeringer: RiskPoint Group, et globalt uavhengig spesialforsikringsselskap basert i København, med kontorer i Stockholm, Oslo, Helsinki, Amsterdam, Frankfurt, Zürich, Madrid, London og New York; Equashield, en ledende global leverandør av teknologi for blanding av farlige medikamenter, med produkter som selges på fem kontinenter og er den mest brukte Closed System Drug-Transfer Device (“CSTD”) i USA. I tillegg investerte Fondet sammen med CVC Funds i kjøpet og avnoteringen av Cary Group, en europeisk leder innen reparasjon og utskifting av bilglass og bilkarosserideler.

Nordic Capital har de siste tolv månedene utviklet en lang rekke gode investeringsmuligheter, og det har blitt investert i høykvalitets virksomheter som Equashield, Cary Group, RiskPoint, ProGlove, Ascot Lloyd, Bilthouse, Care Fertility, RLDatix, Vizrt og Inovalon. Videre er den aktive strategien for tilleggsoppkjøp for porteføljeselskapene videreført. Nordic Capital har solgt seg helt ut av tre porteføljeselskaper, samt gjennomført delsalg i børsnoterte selskaper.

Nordic Capital Fund XI tiltrakk seg investorer fra hele verden og fra alle kontinenter, nærmere bestemt 34 prosent fra Nord-Amerika, 31 prosent fra Europa, 23 prosent fra Asia, 10 prosent fra Midtøsten og en prosent fra resten av verden. Investorbasen består av en godt diversifisert blanding av institusjonelle investorer. Offentlige og private pensjonsfond sto for ca. 42 prosent, statlige fond ca. 23 prosent, fond-i-fond ca. 14 prosent, legater og familieselskaper ca. 11 prosent og finansinstitusjoner ca. 10 prosent. Det nye fondet utvider Nordic Capitals investorbase, og ca. 30 prosent av kapitalen kommer fra nye investorer. Re-up-raten i Fondet er ca. hundre prosent. Fondet fikk også betydelig støtte fra Nordic Capitals eget team, samt fra ledelsen i porteføljeselskapene og industrielle rådgivere.

Kapitalinnhentingen ble ledet av Nordic Capitals Investor Relations-team, med støtte fra Rede Partners som fungerte som global placing-agent, Transpacific i Asia, Ameris i Sør-Amerika, og med Kirkland & Ellis som ledende juridisk rådgiver, støttet av Carey Olsen.

Pressekontakt:

Katarina Janerud, Kommunikasjonssjef
Nordic Capital Advisors
e-post: katarina.janerud@nordiccapital.com

Nordic Capital er en ledende private equity-investor med en klar forpliktelse om å skape sterkere, bærekraftige virksomheter gjennom operasjonell forbedring og transformativ vekst. Nordic Capital fokuserer på utvalgte regioner og sektorer der de har dyp erfaring og lang historie. Fokusområder er Helse og omsorg, Teknologi og betalingsløsninger, Finansielle tjenester, og selektivt, Industri- og forretningstjenester. Nøkkelregioner er Europa og globalt for investeringer i Helse og omsorg og Teknologi og betalingsløsninger. Siden oppstarten i 1989 har Nordic Capital investert mer enn 21 milliarder euro fordelt på 130 investeringer. Kapitalen tilføres i hovedsak av internasjonale institusjonelle investorer som pensjonsfond. Nordic Capital Advisors har kontorer i Sverige, Storbritannia, USA, Tyskland, Danmark, Finland, Norge og Sør-Korea. For mer informasjon om Nordic Capital, se www.nordiccapital.com

"Nordic Capital" refererer til, avhengig av konteksten, enhver eller alle Nordic Capital-benevnte enheter, strukturer og tilknyttede enheter. General Partner og/eller delegerte porteføljeforvaltere for Nordic Capitals enheter blir rådgitt av flere underliggende rådgivningsenheter, hvorav noen eller alle er referert til som "Nordic Capital Advisors".