Nordic Capital henter over 1,2 milliarder euro til sitt første midcap-fond Evolution Fund etter en rekordrask tremåneders prosess

• Med sitt første Evolution Fund bredder Nordic Capital sin vellykkede sektormodell og sterke plattform ut til et større spekter av mellomstore selskaper over hele Nord-Europa
  • Fortsatt fokus på verdiskapende partnerskap med vekstselskaper i Nordic Capitals fokusområder for å akselerere bærekraftig vekst og ekspansjon

Nordic Capital kunngjorde i dag en vellykket sluttføring av kapitalinnhentingen til sitt første Evolution Fund som stengte på rett over 1,2 milliarder euro (inkludert GP-deltakelse på 6,8%). Fondet ble lansert i april 2021 og hentet i løpet av kun tre måneder. Det var markant overtegnet på det avtalte maksimalbeløpet og oversteg dermed sitt mål betydelig.

Med Evolution Fund vil Nordic Capital bygge på sin lange og vellykkede investeringserfaring innen midcap-segmentet og anvende sin verdiskapingsmodell på et bredere utvalg av mellomstore selskaper i sine utvalgte sektorer og geografiske områder gjennom bruk av egen ekspertise og store nettverk av eksperter.

Det nye fondet vil ta majoritetsposisjoner gjennom egenkapitalinvesteringer på mellom 35 millioner euro og 150 millioner euro i nordeuropeiske virksomheter med en selskapsverdi (EV) på 50 millioner euro til 300 millioner euro. Fondet vil følge Nordic Capitals etablerte og vellykkede strategi med fokus på ikke-sykliske vekstmuligheter innen sektorene helsetjenester, teknologi og betalingsløsninger samt finansielle tjenester.

Evolution Fund vil samtidig videreføre Nordic Capitals sterke ESG-fokus, hvor Nordic Capital har mottatt den høyeste ESG-klassifiseringen fra UNPRI. Med en tydelig ambisjon om å bidra positivt til samfunnet ved å bidra til å bygge sterke bærekraftige selskaper vil fondet arbeide aktivt med å fremme god praksis innen blant annet miljø, sosiale forhold, styring og ledelse.

Det nye fondet rådgis av et dedikert team ledet av Joakim Lundvall, partner i Nordic Capital Advisors. Han får følge av en kombinasjon av investeringsrådgivere med en bred erfaring fra Nordic Capital Advisors og syv nyansatte teammedlemmer. Teamet vil også trekke på Nordic Capital Advisors bredere organisasjon og erfaring, inkludert dets operasjonelle ekspertise og sektorfokuserte kompetanse samt veletablerte regionale nettverk.

Nordic Capital kan vise til 30 års historikk med vekst og utvikling av mellomstore selskaper. Denne erfaringen, kombinert med fokuset på attraktive segmenter der Nordic Capital allerede er aktivt involvert, betyr at det nye fondet allerede har en omfattende liste med oppkjøpskandidater. Det første porteføljeselskapet i Evolution Fund vil være Boost.ai, en global leder innen virtuelle agenter (conversational AI) for Fortune 1000-selskaper. Dette kjøpet ble gjennomført av Nordic Capital i april 2021.

Kristoffer Melinder, Managing Partner i Nordic Capital Advisors, sier: “Evolution Fund bygger på Nordic Capitals lange historikk i midcap-segmentet. Det gjør at vi kan bruke vår erfaring og verdiskapningsfilosofi på et større utvalg av mellomstore selskaper med et mål om å støtte utviklingen av selskapene på ulike stadier av sine vekstreiser. Nordic Capital jobber dedikert med å finne og utvikle gode selskaper i de mest lovende sektorene i Europa. Dette inkluderer å jobbe med bærekraftsagendaer og fremme langsiktig og god miljømessig og sosial styringspraksis."

Joakim Lundvall, Partner i Nordic Capital Advisors og leder av Evolution Funds rådgiverteam, sier: “Vi har bygd et veldig sterkt team som vil samarbeide med resten av Nordic Capital sin sektororganisasjon og fokusere på midcap-investeringer. Vi har et klart fokus på vekst og utvikling støttet av lokal markedskompetanse og dyp sektorinnsikt, og med Evolution Fund kan vi nå anvende denne tilnærmingen på et bredere spekter av mellomstore selskaper i Nord-Europa. Vi har allerede etablert en sterk pipeline av attraktive investeringsmuligheter på tvers av alle Nordic Capitals prioriterte sektorer og geografier."

Rolf Torsøe, Director, Nordic Capital Advisors og Country Coverage Manager for Norge, sier: Norge er kjent for sin innovasjonskapasitet og digitaliseringen av samfunnet og næringslivet. Nordic Capital har vært aktivt i det norske markedet i mer enn 20 år, og det er sterke underliggende trender som driver våre kjernesektorer fremover, spesielt innen teknologi, finansielle tjenester og fintech. Vår bransjespesialisering førte oss til det norske AI-selskapet Boost.ai, som er den første investeringen i Evolution-fondet. Vi ser frem til å utnytte vår erfaring, sektorkompetanse og operasjonelle ekspertise til å skape verdi gjennom partnerskap med flere ambisiøse norske og nordeuropeiske midcap-selskaper posisjonert for vekst."

Nordic Capitals Evolution Fund tiltrakk seg investorer fra hele verden, inkludert 57% fra Europa, 19% fra Asia, 19% fra Nord-Amerika og 5% fra Midt-Østen. Investorbasen består av en blanding av institusjonelle investorer, herunder kapitalforvaltere og rådgivere (ca. 40%), offentlige og private pensjonsselskaper (ca. 30%), nasjonale investeringsfond (ca. 20%) og legater og family offices (ca. 10%).

Kapitalinnhentingen ble ledet av Nordic Capital, støttet av Rede Partners som plasseringsagent og med Kirkland & Ellis som juridisk hovedrådgiver, støttet av Carey Olsen og Arendt & Medernach. Stengingen av Evolution Fund skjer bare ni måneder etter at Nordic Capital lukket Fund X på 6,1 milliarder euro etter en heldigital kapitalinnhentingsprosess på seks måneder.

Mediekontakt:

Katarina Janerud, Communications Manager
Nordic Capital Advisors

Nordic Capital er en ledende private equity-investor med formål å skape sterkere, bærekraftige virksomheter gjennom operasjonell forbedring og transformativ vekst. Nordic Capital fokuserer på utvalgte regioner og sektorer der det har dyp erfaring og lang historie. Kjernesektorer er helsevesen, teknologi og betaling, finansielle tjenester i tillegg til industri og forretningstjenester. Viktige regioner er Europa og globalt for helsevesen og teknologi og betaling. Siden starten i 1989 har Nordic Capital investert mer enn 17 milliarder euro spredt på nesten 120 investeringer. Nordic Capital Advisors har lokale kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Storbritannia og USA. For mer informasjon om Nordic Capital, besøk www.nordiccapital.com

“Nordic Capital” refers to any, or all, Nordic Capital branded funds and vehicles and associated entities. The general partners and/or delegated portfolio manager of Nordic Capital’s funds and vehicles are advised by several non-discretionary sub-advisory entities, any or all of which are referred to as “Nordic Capital Advisors”.