• Nordic Capital/

Nordic Capital kjøper Point International AS - ledende leverandør av elektroniske betalingsløsninger i Norden og Baltikum Nordic Capital har kjøpt Point International AS, som har virksomhet i Norden og Baltikum. Med sin sterke markedsposisjon og en omsetning på om lag NOK 300 millioner, er Point International en ledende tilbyder av elektroniske betalingsløsninger i de nordiske og baltiske markedene. Nordic Capital Fond V har i dag signert en avtale om å kjøpe 90 prosent av Point International AS. Selskapets administrerende direktør, Michael Sundin, skal fortsette å lede virksomheten. Selskapets gründere og ledelse beholder de resterende 10 prosent. Point selger elektroniske betalingsterminaler og tilhørende programvare og tjenester til kunder innen detaljhandel, banker og restauranter. Globalt vokser antallet finansielle transaksjoner med rundt 20 prosent hvert år. Nordic Capitals eierskap vil tilføre Point en solid finansiell base og komplementær industriell kompetanse, som danner en god plattform for fremtidig vekst. Transaksjonen er forventet å bli gjennomført mot slutten av 2004 og er forutsatt godkjenning fra konkurransemyndighetene. Om Point International AS: Point International AS ble etablert i Oslo i mars 1988, har en omsetning på om lag NOK 300 millioner og har 150 ansatte. Selskapet utvikler og leverer elektroniske betalingsløsninger og har et bredt produktspekter som strekker seg fra betalingsterminaler for handel via smartkortterminaler for tjenester for chipsbaserte kort, til e- og m-handelssystemer for betalinger som effektivt knytter sammen handelen og bankene. Point tilbyr også ulike ettermarkedsprodukter og tjenester. For ytterligere informasjon: Bo Söderberg, Partner, Nordic Capital Tel: +46 8 440 50 50; Mob. +46 705 169401 www.nordiccapital.com Michael Sundin, adm. dir., Point International AS Tel: +46 8 640 81 00; Mob. +46 705 651556 www.point-international.org Nordic Capital er et ledende Private Equity-selskap med fokus på buy-outs og investeringer i mellomstore nordiske selskaper. Nordic Capital har et bredt nettverk, god kjennskap til det nordiske markedet og en historikk med fremgangsrike investeringer. Siden starten i 1989 har Nordic Capital tilført kapital til rundt 50 selskaper i ulike bransjer og segmenter. Nordic Capitals strategi er å aktivt implementere verdiskapende tiltak gjennom å skape nye industrielle kombinasjoner, strategisk omposisjonering og/eller internasjonalisering. Et stort antall velkjente nordiske og internasjonale institusjoner investerer i Nordic Capitals fond. www.nordiccapital.com ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/27/20041027BIT21570/wkr0001.pdf