Halvårsrapport pr. 30. juni 2011

Nordic Mining ASA presenterer med dette halvårsrapport pr. 30. juni 2011. Følgende viktige hendelser siden forrige rapportering pr. første kvartal 2011 belyses særskilt:

• Kommunale godkjennelser av reguleringsplan for Engebøprosjektet
    Kommunestyrene i Naustdal og Askvoll har i mai godkjent reguleringsplan i forbindelse med planlagt rutilutvinning i Engebøfjellet. De kommunale godkjen-nelsene markerer en viktig milepæl i arbeidet med å etablere langsiktig, lønnsom og bærekraftig rutilproduksjon. Fylkesmannen i Sogn og Fjordane har oversendt plansaken med en innsigelse fra Fiskeridirektoratet til Miljøverndepartementet for avgjørelse. Fylkesmannen tilrår godkjennelse av reguleringsplanen.

• Kraftig prisøkning for rutil
    Markedet for rutilprodukter utvikler seg meget positivt. Ved utgangen av 2010 ble rutilprisene rapportert å ligge i område USD 550 pr. tonn FOB Australia. I juli/august 2011 rapporteres prisene å ligge i området USD 1.000 - 1.120 pr. tonn. Det forventes at prisene vil stige ytterligere. Begrenset tilgang på nye prosjekter og økt etterspørsel gir forventning om langsiktig gode markedsutsikter for rutil.

• Positivt kvartalsresultat i Gudvangen Stein
    Markedene for anortosittprodukter fra Gudvangen Stein utvikler seg positivt og tiltak for å bedre driften i Gudvangen har begynt å gi resultat. Salgsvolumet i kvartalet var 67.000 tonn. Kvartalsresultatet etter skatt var positivt med NOK 0,3 millioner.

• Nye tester bekrefter ultraren kvartsforekomst
    Nordic Mining har mottatt positive resultater for fremstilling av høyrene kvartskonsentrater fra Selskapets forekomst på Nesodden i Hordaland. Resultatene viser at forekomsten er i verdensklasse, og indikerer potensial for flere høyverdige applikasjoner og en signifikant kommersiell verdi.

• Spennende resultater fra geofysiske målinger i Seiland-regionen
    Geofysiske målinger har gitt indikasjoner på interessante mineraliseringer i Seiland-regionen i Troms og Finnmark. Spesielt indikerer målingene i Reinfjord-området lovende muligheter knyttet til bl.a. kobber, nikkel og kobolt. Resultatene undersøkes nærmere gjennom feltarbeid i august.

Nærmere om Nordic Mining ASA

Nordic Mining ASA er et ressursselskap med operativ virksomhet og omfattende, høyverdige metall- og mineralrettigheter nasjonalt og internasjonalt. Selskapets prosjektportefølje holder høy internasjonal klasse og har et betydelig økonomisk potensial. Nordic Mining har rettigheter til avansert EM-teknologi innenfor mineral- og metalleting onshore og offshore. Hoveddelen av selskapets virksomhet er i Norden.

Nordic Mining har produksjonsvirksomhet for anortositt i Gudvangen i Sogn og Fjordane gjennom datterselskapet Gudvangen Stein AS. Videre gjennomfører Nordic Mining omfattende prosjektutvikling i Engebøfjellet i Sogn og Fjordane der Selskapet har rettigheter til en betydelig eklogittforekomst med rutil og granat. Gjennom datterselskapet Keliber Oy i Finland planlegger Nordic Mining utvinning av litiumholdige mineraler og produksjon av litiumkarbonat. Nordic Mining har rettigheter til undersøkelse og drift på en forekomst med høyren kvarts i Kvinnherad kommune i Hordaland.

For spørsmål vennligst kontakt finansdirektør Lars K. Grøndahl, telefon 901 60 941.

Oslo, 19. august 2011