Lovende analyser av Nesodden kvarts

Nordic Mining har mottatt lovende resultater fra avansert kjemisk analyse av kvarts fra selskapets forekomst på Nesodden i Kvinnherad kommune.

Dorfner ANZAPLAN (www.anzaplan.de), et tysk laboratorium med internasjonal akkreditering, har gjennomført avanserte kjemiske analyser av kvartsen fra Nesodden. ANZAPLAN har omfattende erfaring med analyser av høyren kvarts (HPQ-analyser).

Innholdet av kjemiske forurensninger i bulkprøver fra rå-kvarts ble analysert med meget lave deteksjonsgrenser.

Analyseresultatene for to kvartsprøver er vist i vedlagte tabell.

Prøvene viser et lavt innhold av forurensende elementer, og dette er lovende for muligheten til å produsere høyrene kvartsprodukter til ulike applikasjoner. Nordic Mining planlegger prosesseringsforsøk for å lage høyrene kvartsprodukter som imøtekommer spesifikasjoner i markedet. Det er økende etterspørsel etter kvarts til høyteknologiske applikasjoner som for eksempel halvledere, telekommunikasjon, optikk, elektronikk og solcelle silisium.

En detaljert kartlegging og prøvetaking av forekomsten vil bli utført i samarbeid med NTNU i løpet av sommeren 2011. Dette vil gi en bedre forståelse av variasjoner og utbredelse av kvartskvaliteter i forekomsten.

Nesodden forekomsten består av minst 2,7 millioner tonn hydrotermal kvarts lokalisert ved Hardangerfjorden i Kvinnherad kommune. Kvartsen opptrer langs en 600 meter lang og i gjennomsnitt 12 meter bred kvarts åre som når en dybde på minst 150 meter. Nordic Mining har rettigheter til å undersøke og utvikle forekomsten.

For spørsmål vennligst kontakt utforskningsleder Mona Schanche på telefon 92 28 12 53.

Oslo, 15. mars 2011