NOMI - Nordic Mining kjøper titanforekomst

Kjøpet er et ledd i Nordic Minings strategi om å etablere rettigheter til strategiske og høyverdige mineralforekomster. Nordic Mining vil utvikle forekomsten med sikte på etablering av industrivirksomhet basert på utvinning og produksjon av rutilkonsentrat. Rutil er et viktig råstoff for produksjon av pigment til bl.a. maling-, plast- og papirindustrien.

Rettighetene som kjøpes består av i alt ni utmål som ble tildelt i 1997 etter at det var gjennomført et omfattende program for å kartlegge ressursene. I alt er det foretatt kjerneboring av 50 borehull (tilsammen ca. 15 000 meter) samt diverse oppredningsforsøk. Dette programmet ble gjennomført av DuPont-konsernet, som da eide ConocoPhillips Investments Norge AS. Selskapet inngår nå i ConocoPhillips-konsernet. Utmålene faller utenfor ConocoPhillips' virksomhet, men selskapet har beholdt utmålene med sikte på finne en kjøper som vil utvikle forekomsten.

Nordic Mining vil bearbeide prosjektet i nært samarbeid med lokale og nasjonale myndigheter, samt industrielle samarbeidspartnere.

Henvendelser knyttet til ovennevnte kan rettes til konsernsjef Ivar S. Fossum, Nordic Mining ASA,
telefon 22 94 77 00.

Oslo, 18. september 2006