Nordic Mining's rapport for tredje kvartal 2012

Vedlagt følger Nordic Minings kvartalsrapport pr. 30. september 2012. Følgende hovedpunkter fra rapporten fremheves:

• Indikasjon på homogen, høyren kvarts i Kvinnherad
    Tester har bekreftet høyeste kvalitet og indikerer homogenitet for kvartsforekomsten i Kvinnherad. Geofysiske målinger indikerer at forekomsten kan være større enn tidligere antatt. Scoping studie for et industrielt kvartsprosjekt ferdigstilles i november 2012.

• Ny finansiering sikret for Keliber
    EUR 4 millioner i egenkapital er sikret for videre utvikling av Kelibers litiumprosjekt. Nye aksjonærer i Keliber er bl.a. Finnish Industry Investment Ltd. og Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company. Nordic Mining er største aksjonær med 38%.

• Keliber har kjøpt to nye litiumforekomster
    Keliber har inngått avtale med finske myndigheter om kjøp av to litiumforekomster i nærheten av selskapets øvrige virksomhet. Forekomstene er undersøkt av Finlands geologiske undersøkelser, bl.a. med 9.400 meter kjerneboring. Keliber vil videreføre utforskningsarbeid med sikte på å øke ressursgrunnlaget for fremtidig litiumproduksjon.

• Gode resultater fra prosessforsøk for fremstilling av alumina fra anortositt
    Nordic Mining og IFE viderefører utviklingsarbeid med sikte på optimalisering av prosessen for utlaking av alumina. Det er oppnådd meget gode resultater med effektiv utlaking av alumina på ca. 95% innen få timer.

• Positive resultater fra leteboring på Øksfjordhalvøya
    Kjemiske analyser av borkjerner fra undersøkelsesboring i Reinfjord-området på Øksfjordhalvøya har vist metallholdige soner som er bredere enn tidligere indikert. Metallinnholdet i de beste prøvene er på nivå med gruver i kommersiell produksjon.

• Videre fremdrift for Engebøprosjektet
    Miljøverndepartementet (MD) behandler innsigelsessak knyttet til reguleringsplanen for Engebøprosjektet, samt utslippssøknad for prosjektet. Nærings- og handels-departementet (NHD) tilrår at MD godkjenner reguleringsplanen, og at det i første omgang gis utslippstillatelse basert på deponering opp til terskelnivå på -220 meter. NHD tilrår at det gjennomføres ytterligere strømningsundersøkelser og modell-beregninger, samt at det innhentes supplerende informasjon om tilsetningsstoffer, i forbindelse med utslippstillatelse ut over terskelnivået.

For spørsmål vennligst kontakt finansdirektør Lars K. Grøndahl, telefon 901 60 941.

Oslo, 15. november 2012