Røysivangen gullundersøkelser; resultater fra kjerneboring

Nordic Mining har 7 mutinger på gull i Røysivangen i Eidsvoll kommune. Tidligere geofysiske målinger har avdekket grunne ledere tilsvarende de geofysiske strukturene fra Brustad gruver ca. 4 km nord for Røysivangen.

Denne likheten, i tillegg til prøvetaking som indikerte opp til 31 gram gull pr. tonn, samt en lengde av anomaliet på ca. 300 meter, ga grunnlag for å gjennomføre et boreprogram for å verifisere eller utelukke en sammenheng mellom de geofysiske strukturene og mulige gullmineraliseringer.

Kjerneboring av totalt 430 meter med 3 hull fra vest mot øst og ett hull fra øst mot vest har verifisert et gjennomgripende hydrotermalt forgreningssystem. Den kjemiske analysen av totalt 193 meter med kjerneprøver fordelt på 116 prøver, har imidlertid kun avdekket enkelte maksimumsverdier på 0,05 gram gull pr. tonn og 81 gram sølv pr. tonn. Tatt i betraktning den relativt høye tetthet av borehull og prøvetaking, samt lave gehalter, karakteriseres ikke Røysivangen som en lovende forekomst som gir grunnlag for videre utforskning.

Det gjennomførte utforskningsarbeidet, samt tidligere utført arbeid i området, viser at de hydrotermale forgreningssystemene er lett å gjenkjenne og prøveta, men spredte mineraliseringer av gull krever et urimelig høyt antall borehull for kartlegging av mulige forbindelser mellom de enkelte mineraliseringer.

For ytterligere spørsmål, vennligst kontakt administrerende direktør Ivar S. Fossum på telefon 930 96 850.

Oslo, 31. juli 2008