Nordic Paper feirer 100-årig papirmaskin

Til helgen feirer Nordic Paper at det er 100 år siden fabrikkens første papirmaskin ble satt i drift. Nordic Paper sin fabrikk i Greåker, er en av totalt fire produksjonsenheter som inngår i Nordic Paper AB. Nordic Paper Greåker er i dag arbeidsplass for ca 100 personer.

Fabrikken i Greåker består i dag av to papirmaskiner som lager Natural Greaseproof, som er ett etterspurt produkt på markedet. Historisk sett ble dagens fabrikk grunnlagt i 1905 under navnet, AS Greaker Cellulosefabrikk. I 1912 ble det besluttet å bygge en papirmaskin i tilknyttning til fabrikkens celluloseproduksjon, planen var å produsere ett brunt omslagspapir. Papirmaskin 1 stod ferdig i februar 1914. Det viste seg derimot at papiret man fikk fram på maskinen var veldig stivt og sprøtt, og fikk dermed raskt kallenavnet ”Greaker knekkebrød”. Men ikke så galt, at det ikker er godt for noe! Med basis i de egenskapene papiret hadde, lykkes man med å lage grunnegenskapene til dagens greaseproofpapir, eller mat- og bakepapir som i dag blant annet brukes som matpapir, bakepapir og muffinsformer. Etter igangkjøringen i 1914, produserte AS Greaker Cellulosefabrikk 1 920 tonn sulfittpapir og 1 013 tonn greaseproofpapir. Hele produksjone ble eksportert hovedsakelig til England. I dag er PM1 modernisert og produserer ca 10 500 tonn papir, som selges rundt omkring i hele verden. Utviklingen fra å være ett rent massebruk, til å kjøre i gang Greåkers første papirmaskin, som igjen har ført oss dit vi er i dag, vil vi i Nordic Paper selvsagt feire! Alle ansatte på Nordic Paper Greåker samles derfor førstkommende helg til en feiring av dette.

Fakta Nordic Paper:
Nordic Paper er verdensledende innen greaseproofpapir og utvalgte nisjer innen ublekt kraftpapir. Årlig produksjon er ca 227 000 tonn spesialpapir og ca 236 000 tonn sulfit- og sulfatcellulose. Nordic Paper Holding AB har fabrikker i Bäckhammer, Säffle og Åmotfors i Värmland i tillegg til Greåker i Norge. Hovedkontoret er i Bäckhammar ca 18 km syd for Kristinehamn i
Värmland. Totalt er det ca 600 ansatte i konsernet.

For ytterligere informasjon, kontakt Håvard Johannessen, Fabrikksjef Nordic Paper Greåker, +47 69 13 85 32, +47 907 65 614, havard.jonnessen@nordic-paper.com eller Marie Stenquist, corporate communications/PR, marie.stenquist@nordic-paper.com, +46725189773