Nordlo kjøper Fana Data i Bergen og blir regionens største IT-leverandør på SMB-markedet

Nordlo styrker sin posisjon i Norge gjennom oppkjøpet av Fana Data, og blir nå den ledende IT- og digitaliseringsleverandøren på SMB-markedet i Bergen.

– Vi så muligheten til å styrke vår posisjon i regionen og bli den største IT-tjenesteleverandøren til små og mellomstore bedrifter. Nå blir vi 42 personer i et sterkt team som har mål om å fortsette å vokse i regionen. Jeg ønsker teamet i Fana Data velkommen til Nordlo og ser frem til å jobbe tett med dem fremover, sier Bjørn André Lerøen, som er CEO Nordlo Bergen.

Geir Sandaker, Head of Business Area Regional Norway.

Nordlo, som er en ledende nordisk IT- og digitaliseringspartner, gjør nok et oppkjøp med ambisjon om at  virksomheten skal bli like stor i Norge som i Sverige, ved å kjøpe det raskt voksende IT-selskapet Fana Data i Bergen.

– Oppkjøpet innebærer en fusjon mellom Nordlos kontorer i Bergen og Fana Data, og virksomhetene skal slås sammen og fungere som ett selskap. Derfor har vi vært ekstra grundige i prosessen rundt saker som kultur, organisering og tjenestesammensetning. Både Nordlo og Fana Data er sterke aktører i Bergen, og sammen blir vi nå ledende innen IT og digitalisering.

Siden Nordlo ble etablert i Bergen gjennom oppkjøpet av Lerøen Datapartner i 2020, har virksomheten i Bergen vokst fra 13 til 18 konsulenter. Totalt har Nordlo-gruppen 800 ansatte på 46 kontorer og en omsetning på 1,7 milliarder SEK.

– Nå blir vi totalt 42 ansatte på kontoret i Bergen, noe som betyr at vi tar et stort steg opp i leveringskapasitet. Det viktigste for oss nå er å etablere markedsposisjonen og fortsette veksten. Prosessen med sammenslåing av virksomhetene er beregnet å ta seks måneder, og har allerede hatt en knirkefri og god start, sier Bjørn André Lerøen.

Avtalen er et resultat av at to partnere har valgt hverandre. Fana Data ble også kurtisert av andre aktører, men de skjønte raskt at Nordlo var et fordelaktig valg. Benjamin Prestegard, som er daglig leder i Fana Data uttaler:

– Etter å ha opplevd sterk vekst i mange år, så vi at en fusjon med Nordlo var den beste metoden for å fortsette å gjøre det vi brenner for, nemlig å veilede kundene mot en bedre IT-hverdag. Sammen med Nordlo i Bergen har vi styrker som utfyller hverandre som hånd i hanske. Den samlede kunnskapen som Nordlo-konsernet besitter, er ekstremt spennende og svært gode nyheter for våre kunder, sier Benjamin Prestegard, som nå er salgsdirektør i Nordlo Bergen.

Geir Sandaker, som er Head of Business Area Regional Norway, Nordlo, kommenterer avtalen:

– Vi er meget tilfredse med oppkjøpet av Fana Data, og vi ønsker Fana Data-teamet velkommen til Nordlo. Ressursene i Fana Data vil være sentrale i vår utvikling i Bergen, og de vil også bidra sentralt i Norge. Nordlo har aggressive vekstplaner for Norge, og dette oppkjøpet bekrefter våre ambisjoner og tar oss et steg videre på reisen. En av Nordlos styrker er nasjonal tilstedeværelse, samtidig som vi er sterkt forankret lokalt, sier Geir Sandaker, som er Head of Business Area Regional Norway, Nordlo.

For mer informasjon:
Bjørn André Lerøen, CEO Nordlo Bergen, +47 90 52 98 45, bjorn.leroen@nordlo.com
Geir Sandaker, Head of Business Area Regional Norway, +47 90 67 11 11, geir.sandaker@nordlo.com

Nordlo tilbyr IT- og digitaliseringstjenester for bedrifter og offentlig sektor i Norden, på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Med strategisk rådgivning, et nært samarbeid og ansvarlige valg av innovativ teknologi hjelper Nordlo kundene med å drive digitaliseringen fremover. Nordlo har over 800 ansatte på 46 steder i Sverige og Norge, med en omsetning i 2021 på totalt 1,7 milliarder SEK https://nordlo.com/no

Tags:

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Vi så muligheten til å styrke vår posisjon i regionen og bli den største IT-tjenesteleverandøren til små og mellomstore bedrifter. Nå blir vi 42 personer i et sterkt team som har mål om å fortsette å vokse i regionen. Jeg ønsker teamet i Fana Data velkommen til Nordlo og ser frem til å jobbe tett med dem fremover.
Bjørn André Lerøen, som er CEO Nordlo Bergen