Børslokomotivene leder an blant Nordnets kunder

Vi får nå løpende inn kvartalstall for perioden vi har lagt bak oss. Foreløpig har tallene i Norge vært litt på den svake siden, og dette ser vi også blant Nordnets kunder som nettoselger aksjer for 25 millioner kroner.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 24,1 milliarder kroner i april, og netto ble det solgt aksjer for 25 millioner kroner. Aker BP troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 199 millioner kroner. MPC Container Ships topper salgslisten, med et nettosalg på 168 millioner kroner.

Børsmåneden april har vært preget av kvartalstall både i inn- og utland. Selv om rentenedsettelse globalt ser ut til å la vente på seg har de store teknologigigantene levert varene, noe som har bidratt til god avkastning på de amerikanske børsene. Her hjemme har vi sett de store børslokomotivene levert tall som har blitt tatt imot helt middels. Til tross for litt svake kvartalstall har økte råvarepriser bidratt til en positiv måned på Oslo Børs, som var opp ca 3 (?) prosent i april.

• Verdens sentralbanker er fortsatt skviset mellom vekst og inflasjon. Den amerikanske sentralbanken, FED, har ikke lengre bare en seig inflasjon å stri med, men også nå et uventet fall i BNP-veksten. Markedet er med andre ord veldig interessert i å høre hva Jerome Powell kommuniserer til markedet denne uken, forteller Mads Svendsvik Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Om den mest nettokjøpte aksjen i april, Aker BP, uttaler investeringsøkonomen:

• Selskapet leverte tall som kom inn helt på det jevne. En sterk oljepris gjennom første kvartal har dog løftet aksjen gjennom april.,

Nordnetkundene selger shipping og kjøper de store børsgigantene

I løpet av mars april har Nordnets kunder kjøpt de store tunge børslokomotivene og solgt shippingaksjer. Mest kjøpt er Aker BP, DNB og Norwegian Air Shuttle.

På salgstoppen i april troner MPC Container Ships, Frontline og TGS.

• Frontline har vært en fantastisk aksje å eie de siste årene og aksjen er opp over 30 prosent så langt i år. Dette har nok fått flere langsiktige investorer til å redusere litt og sikre gevinst, avslutter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

NORSK HYDRO 552,828,746
HAFNIA LIMITED 550,782,387
NORDIC SEMICONDUCTOR 547,268,496

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.