Bunnfiske på Oslo Børs

Nordnetkunder nettokjøpte norske aksjer for 47 millioner i juli. Mest populært var aksjer som handles meget langt under sitt historiske toppnivå.

Kjøpslisten toppes av Norsk Hydro, Frontline og Seadrill. Totalt økte Nordnetkundene sine beholdninger i disse aksjene med 81 millioner i juli. I motsatt ende av skalaen finner vi Marine Harvest, TGS-Nopec og Yara som ble solgt for et tilsvarende beløp. Mest handelsaktivitet var det samlet sett i riggselskapet Seadrill, fulgt av børsens tungvektere Statoil og DNB.

I tillegg til å øke sin beholdning i norske aksjer nettokjøpte Nordnetkundene utenlandske aksjer for ytterligere 37 millioner. Størst nettokjøp var det i aksjer notert i Sverige med 18 millioner, fulgt av Euronoterte selskaper og USA-aksjer med henholdsvis 10 og 8 millioner kroner. Svenske Ericsson var mest kjøpte utenlandske aksje i juli, mens amerikanske Apple ble mest solgt.

- Tallene viser betydelige kjøp av aksjer som av ulike grunner handles langt under sitt historiske toppnivå sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Det kan være flere grunner til at kundene kjøper slike aksjer, hvorav en oppfatning om god langsiktig inngangsverdi, potensiale for re-strukturering eller inndekking av shortposisjoner ofte er blant de fremste.

- Samtidig ser vi at salgslisten domineres av aksjer som har gjort det forholdsvis godt i markedet den siste tiden. I et marked uten klar underliggende retning er «kjøp taperne, selg vinnerne» en strategi som historisk har vært populær blant aksjeinvestorer. Det ser ut som vi nå er inne i en slik fase, sier Karl Oscar Strøm.

Mest handlede norske aksjer i juli hos Nordnet:

Selskap Andel av handel
Seadrill              9,6 %
Statoil              9,0 %
DNB              6,3 %
Norsk Hydro              6,2 %
Frontline              5,7 %
Norwegian Air Shuttle              4,8 %
REC Silicon              4,1 %
XACT Derivat BEAR              4,0 %
Yara International              3,5 %
Subsea 7              2,8 %

Mest kjøpte norske aksjer:

Selskap Nettokjøp kroner
Norsk Hydro 31 291 212
Frontline 27 615 287
Seadrill 22 152 346
NEL 21 643 055
Fred. Olsen Energy 16 200 988
REC Silicon 15 108 363
DNO 14 628 501
Avance Gas Holding 13 482 178
Norwegian Air Shuttle 12 980 775
Thin Film Electronics 9 570 161

Mest solgte norske aksjer:

Selskap Nettosalg kroner
Marine Harvest -29 838 925
TGS-NOPEC Geophysical Company -29 060 551
Yara International -22 680 157
Höegh LNG Holdings -14 885 834
Subsea 7 -13 230 158
DNB -13 010 969
Royal Caribbean Cruises -12 368 324
Petroleum Geo-Services -9 170 889
XXL -8 559 328
XACT Derivat BULL -8 268 338

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon +47 922 19 068 |e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.

Tags:

Sitater