Corona og aksjefeber løftet Nordnet til Norges største meglerhus

Statistikk fra Oslo Børs for handelsmåneden juni viser at Nordnet var Norges største meglerhus, foran DNB og JP Morgan.

-   Det har vært et ellevilt første halvår i finansmarkedet generelt, og hos Nordnet spesielt med bokstavelig talt en eksplosjon i aktivitet og nye kunder. Det er utrolig gøy at vi avslutter første halvår som Norges største meglerhus, sier sjef i Nordnet Norge Anders Skar.

Nordnets privatkunder stod for 9,35 prosent av den totale omsetningen, og 12,81 prosent av antall handler på Oslo Børs i juni. For et år siden, i juni 2019, så hadde Nordnet en markedsandel på 4,44 prosent av omsetningen og 7,04 prosent av handlene.

Dette plasserer Nordnet godt foran DNB og de internasjonale investeringsbankene som vanligvis dominerer statistikken. På meglerstatistikken for de lokale meglerhusene, som da også naturligvis toppes av Nordnet, så gjorde Nordnets privatkunder flere handler i juni enn Nordea, Pareto, SEB og Carnegie til sammen.

-   Det har vært en unormalt halvår, og vi er på utrolig høye nivåer. Bakgrunnen for den ekstreme omsetningen skyldes generelt økt volatilitet og høyere aktivitet i hele kundestokken, ekstreme kursutslag i enkeltaksjer som har bidratt til økt trading, spekulasjon og interesse, og ikke minst at det har tilkommet et veldig stort antall nye kunder, forteller Skar.

5 ganger så mange nye kunder

Nordnet opplyser at de har fått 45 000 nye aktive kunder i løpet av første halvår. Dette tilsvarer en økning i kundebasen på 33 % siden nyttår.

-   Jeg har aldri opplevd maken til interesse og kundetilstrømning som i første halvår. Årsakene er flere, men sterk børsutvikling over flere år, kombinert med et kraftig børsfall i mars, sentralbankrenter på null og ingen avkastning på sparekonto er nok viktige bidragsytere. Hele coronasituasjonen, med større privatøkonomisk usikkerhet som bidrar til å tvinge frem et større behov for sparing, og det faktum at mange på hjemmekontor eller med tid til overs i denne perioden faktisk har hatt tid til å komme i gang med sine investeringer, forteller Skar.

Se vedlegg 1 og 2.

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder Nordnet Norge
+47 95922277,
anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Sitater

Det har vært et ellevilt første halvår i finansmarkedet generelt, og hos Nordnet spesielt med bokstavelig talt en eksplosjon i aktivitet og nye kunder. Det er utrolig gøy at vi avslutter første halvår som Norges største meglerhus.
Nordnet Norge Anders Skar
Det har vært en unormalt halvår, og vi er på utrolig høye nivåer. Bakgrunnen for den ekstreme omsetningen skyldes generelt økt volatilitet og høyere aktivitet i hele kundestokken, ekstreme kursutslag i enkeltaksjer som har bidratt til økt trading, spekulasjon og interesse, og ikke minst at det har tilkommet et veldig stort antall nye kunder.
Anders Skar
Jeg har aldri opplevd maken til interesse og kundetilstrømning som i første halvår. Årsakene er flere, men sterk børsutvikling over flere år, kombinert med et kraftig børsfall i mars, sentralbankrenter på null og ingen avkastning på sparekonto er nok viktige bidragsytere. Hele coronasituasjonen, med større privatøkonomisk usikkerhet som bidrar til å tvinge frem et større behov for sparing, og det faktum at mange på hjemmekontor eller med tid til overs i denne perioden faktisk har hatt tid til å komme i gang med sine investeringer.
Anders Skar