Fondsinvestorene tråkket på bremsen i urolig marked

Private investorer nettokjøpte tradisjonelle fond for 18 millioner gjennom Nordnet’s fondstorg i august, men solgte samtidig børshandlede fond (ETF’er) for 41 millioner. Samlet sett ble det dermed trukket 23 millioner ut av markedet i løpet av måneden.

Samlet omsetning av fond var på nesten to milliarder, noe som gjør august til den tredje mest aktive måneden blant fondshandlerne i 2015. Av tradisjonelle fond var defensive rentefond mest populært med et netto kjøp på 20 millioner, fulgt av aksjefond som ble kjøpt for 10 millioner. Det ble trukket netto 12 millioner ut av kombinasjonsfond.

- Vi ser høy aktivitet, men samlet sett lave netto salg sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Det er allikevel en defensiv tendens i statistikken. Indeks-aksjefond og trauste rentefond er på kjøpstoppen, mens Høyrentefond og mer opportunistiske sektor- og regionale fond selges. Dette er en ikke uventet reaksjon på markedsuroen. Investorene trekkes mot det de anser som mer sikkert, og det ser vi i både tradisjonelle fond og ETF’er, sier Strøm.

Av børsnoterte aksjefond (ETF’er) var optimist-fondet XACT Derivat Bull mest kjøpt, mens den tilsvarende negative varianten XACT Derivat Bear var mest solgt. For øvrig domineres kjøpstoppen av fond som følger kjente internasjonale indekser i Norden, Europa og USA.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
KLP AKSJE NORGE INDEKS HOLBERG KREDITT
ALFRED BERG LANG OBLIGASJON PARETO HØYRENTE
NORDEA - SENIOR GENERATIONS EQUITY DNB GLOBAL INDEKS
NORDNET SUPERFONDET NORGE DELPHI EUROPE
CARNEGIE OBLIGATIONSFOND KLP PENGEMARKED
FORTE OBLIGASJON FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND
HANDELSBANKEN EUROPAFOND INDEX UBS EQUITY FUND - BIOTECH
DNB KREDITTBOBLIGASJON STOREBRAND GLOBAL VERDI
KLP AKSJE GLOBAL INDEKS CARNEGIE INDIENFOND
ALFRED BERG AKTIV INVESCO PAN EUROPEAN EQUITY FUND

Mest kjøpte ETF’er Mest solgte ETF’er
XACT Derivat BULL XACT Derivat BEAR
DNB OBX Proshares ULTRA VIX STF
db x-trackers DAX  UCITS ETF iShares Nasdaq Biotechnology Index Fund
Pimco 7-15 Year U.S. Treasury Index Exchange-Traded Fund DBX MSCI WORLD ETF
ProShares Short VIX Short Term Futures ETF db x-trackers MSCI World Health Care TRN Index UCITS ETF
iShares US Preferred Stock ETF PROSHARES TRUST II
db x-trackers Euro Stoxx 50  UCITS ETF ProShares UltraShort S&P500
XACT Norden 30 iShares MSCI Europe ex-UK UCITS ETF
iShares Core S&P 500 UCITS ETF Global X SuperDividend ETF
PowerShares QQQ Trust, Series 1 SPDR Barclays Short Term High Yield Bond

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 |e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags:

Vi ser høy aktivitet, men samlet sett lave netto salg
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet