Fondskundene på kjøper’n i august, tross turbulens

Nordnets kunder var aktive de første dagene i august, da Japan-børsen stupte. Svært mange kunder benyttet anledningen til å kjøpe fond, mens kundene med mest kapital i større grad solgte unna da kursene falt.

I august ble det i Nordnet nettokjøpt aksjefond for 313 millioner kroner og rentefond ble nettokjøpt for 10 millioner. Totalt kjøpte Nordnets kunder fondsandeler for 2.503 millioner og solgte for 2.180 millioner, noe som ga et nettokjøp på 323 millioner i august.

Mandag 5. august hadde Nikkei-indeksen i Japan sin dårligste børsdag siden 1987, med et fall på hele 12 prosent. Nedgangen knyttet seg hovedsakelig til store bevegelser i japanske yen, samt svake jobbtall fra USA, som bidro til frykt for resesjon. Den brede S&P 500 indeksen i USA var ned tre prosent samme dag.

Børsene hentet seg imidlertid raskt inn igjen, takket være gode selskaps- og makrotall, samt positive signaler fra sentralbankene. De store børsindeksene endte måneden på høyere nivåer enn ved starten av måneden. MSCI World Index steg tre prosent i august, målt i dollar, forteller Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

Tre av fire fondskunder kjøpte fond under uroen

De turbulente børsdagene i begynnelsen av august resulterte i store variasjoner i kjøps- og salgsvolum fra dag til dag. Vi i Nordnet har dykket ned i handelsstatistikken for å se på hvordan fondskundene våre reagerte på markedsuroen.

Det var uvanlig mange kunder som kjøpte og solgte fond 5., 6. og 7. august. Tre av fire kunder som la inn en ordre, kjøpte fond disse dagene, mens kun én av fire solgte. Likevel var det et betydelig netto-salg av fond totalt disse dagene.

Dette forteller meg at fondskunder med mindre beløp så på børsfallet som en kjøpsmulighet, mens større kunder solgte unna, forteller Sættem.

Han understreker at det kan være mange grunner til å selge aksjefond, noen gode og andre mindre gode. En god grunn kan være at du har en momentumbasert investeringsstrategi, hvor markedshendelser som dette medfører en rebalansering og nedsalg.

En mindre god grunn kan være at man får panikk og glemmer at man ved kjøpet hadde bestemt seg for å tåle midlertidige nedganger, og at sparehorisonten var på mer enn fem år.

– En endeløs rekke av rekorder

Foreløpig ser det ut som om det var kundene som benyttet korreksjonen til å kjøpe mer, som kom best ut.

– Vårt hovedråd er at langsiktige sparere bør holde seg til planen og fortsette å spare i fond, selv om aksjemarkedet faller. Husk på at vi er fremdeles nær toppnivåer og at aksjemarkedet er en endeløs rekke av rekorder, ispedd midlertidige korreksjoner, poengterer spareøkonomen.

Kjøpte globale indeksfond, solgte Tyrika-fond og valutasikret fond

Som vanlig finner vi flere globale indeksfond på kjøpstoppen. India-fondet fra forvalteren Jupiter er igjen å finne på topp 10 kjøpslisten.

En nykommer på kjøpstoppen er Kraft Nordic Bonds, et nordisk kredittobligasjonsfond forvaltet fra Kraft Finans i Stavanger.

Fondet har levert hele 24 prosent avkastning siste 12 måneder, noe som er bedre enn alle de nordiske high yield fondene. En av årsakene er at forvalter Øivind Thorstensen traff planken nesten perfekt da han turte å gå tungt inn i upopulære svenske eiendomsobligasjoner nær bunnen, forklarer Sættem.

På salgstoppen finner vi et Tyrkia-fond og et valutasikret globalt indeksfond fra KLP.

TOPP 10 NETTOKJØPTE FOND I AUGUST TOPP 10 NETTOSOLGTE FOND I AUGUST
NORDNET GLOBAL INDEKS HSBC GIF TURKEY EQUITY
NORDNET TEKNOLOGI INDEKS KLP AKSJEGLOBAL INDEKS VALUTASIKRET
KLP AKSJEGLOBAL INDEKS ALFRED BERG NORDIC HIGH YIELD
JUPITER JGF INDIA SELECT FONDSFINANS HIGH YIELD
DNB GLOBAL INDEKS LANDKREDITT EXTRA
KRAFT NORDIC BONDS KLP LIKVIDITET
KLP AKSJEEUROPA INDEKS JPMORGAN US TECHNOLOGY
FIRST HØYRENTE ALFRED BERG OPTIMAL
HEIMDAL HØYRENTE KLP AKSJEEUROPA INDEKS
ODIN EIENDOM LANDKREDITT HØYRENTE

Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.