Fondskunder og aksjekunder reagerte motsatt i tung maimåned

Mens handelskrigen skremte Nordnets fondskunder i mai, fortsatte aksjekundene å laste opp med aksjer. På salgstoppen lå et Kinafond, og på kjøpstoppen var to teknologifond.

Mai ble en rød børsmåned. Verdensindeksen MSCI World Index falt ca 5 prosent i mai, mens Oslo Børs falt noe mindre, rundt 3 prosent. Mest falt asiatiske børser, som var ned mellom 6 og 9 prosent, tynget av opptrapping av handelskrigen mellom Kina og USA. Fremdeles er oppgangen solid siden nyttår: Verdensindeksen er opp nesten 10 prosent siden årsskiftet.

Den negative stemningen smittet over på Nordnets fondskunder, som nettosolgte fond for 17 millioner kroner i mai. Aksjefond ble solgt for 48 millioner, kombinasjonsfond ble kjøpt for 14 millioner og rentefond ble kjøpt for 17 millioner.

Private investorer nettokjøpte derimot aksjer for 111 millioner kroner i mai.

- Den samme forskjellen i adferd så vi også i oktober i fjor, som var forrige måneden med kraftige kursfall. Vi ser at de som handler enkeltaksjer normalt er mer kortsiktige og mer opportunistiske enn fondssparere, Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

I oktober lønte det seg å ha is i magen og ikke selge. Nå er imidlertid spareøkonomen mer usikker.

- Forsøker du å time markedet, er det trolig et godt tidspunkt å vekte seg ned i aksjer nå. Dette rådet har jeg gitt våre kunder siden månedsskiftet mars/april. Risk/reward er lavere enn normalt. Børsene er fortsatt ikke langt unna all-time high, og økt usikkerhet er alltid negativt for aksjemarkedene, sier Sættem.

Han tror likevel ikke på noe krakk.

- Veksten i verdensøkonomien er fremdeles OK, og aksjemarkedet har sentralbankenes lave renter i ryggen. Med renter nær null, er alternativene til aksjer få. Og noen renteoppgang internasjonalt er ikke nært forestående.

Langsiktige fondssparere som vil høste meravkastningen i aksjer, anbefaler han å sitte i ro.

Kina ut – teknologi inn

Det mest solgte fondet blant Nordnetkunder i mai var et fond som investerer i kinesiske aksjer, UBS Lux Equity China Opportunity. Nordnetkundene har i lang tid hatt sans for teknologifond, så også i mai. JPM US Technology og DNB Teknologi er de to mest kjøpte fondene, sammen med DNB Global Indeks.

TOPP 10 NETTOKJØPTE FOND I MAI:

DNB GLOBAL INDEKS
JPMORGAN US TECHNOLOGY
DNB TEKNOLOGI
KLP AKSJEGLOBAL INDEKS
NORDNET SMART 15
NORDNET SUPERFONDEN SVERIGE
SISSENER CANOPUS
STOREBRAND N VEKST
STOREBRAND INDEKS ALLE MARKEDER
NORDNET SUPERFONDEN DANMARK

TOPP 10 NETTOSOLGTE FOND I MAI:

UBS LUX EQUITY CHINA OPPORTUNITY
DELPHI N NORDIC
FIRST GLOBAL FOKUS
PARETO PARETO INVESTMENT FUND
SKAGEN KONTIKI
ALFRED BERG NORDIC BEST SELECTION
HOLBERG LIKVIDITET
SEB EASTERN EUROPE SMALL CAP
SKAGEN FOCUS
SKAGEN VEKST

Bjørn Erik Sættem, Spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.