Fondssparere med solid tro på aksjemarkedet

Fondssparerne er usikre på hvor det norske aksjemarkedet skal og velger i stedet internasjonale aksjefond, blant annet Japanfond, viser statistikk fra Nordnet.

Det har i lengre tid vært spådd en korreksjon i det norske aksjemarkedet som vi ikke har sett noe til enda. En liten tilbakegang fra mars til april på 5 prosent, ble raskt innhentet i midten av april. Fondssparerne er usikre på det norske aksjemarkedet i tiden fremover og har flyttet betydelige midler fra norske aksjefond og over i internasjonale aksjefond. Spareøkonom i Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold mener at denne allokeringen viser at den langsiktige troen på aksjemarkedet er tilbake.

- De siste årene har fondssparerne flyktet over til rentefond hvis de har blitt urolige for korreksjoner. Nå har vi hatt en måned der nettotegningen lå rundt null, noe som er en betydelig nedbremsing i forhold til årets tre første måneder der sparerne kjøpte aksjefond over en lav sko. Samtidig har omsetningen vært på sitt høyeste nivå så langt i år og sparingen ble flyttet fra mer risikable norske aksjefond og over i et bredere antall internasjonale aksjefondfond. Fondssparerne holder seg altså i aksjemarkedet og det er et vesentlig stemningsskifte fra tidligere perioder der det har vært litt nervøst, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Verdt å merke seg er at et Japanfond er kommet inn på listen over mest kjøpte fond i april.

- Japan har ikke opplevd vekst på over 20 år, noe den japanske sentralbanken nå har bestemt seg for å bekjempe med verdensrekord i pengetrykking. Nikkei 225 indeksens boost siden november i fjor har vekket interessen til fondssparerne. Så langt i år er indeksen opp over 30 prosent og det mest populære Japanfondet blant Nordnets kunder er opp 38 prosent i amerikanske dollar i år. Fondssparere som investerer med norske kroner vil komme noe svakere ut på grunn av den sterke norske kronen. Den japanske sentralbankens sjokkstimulering av den japanske økonomien vil nok gjøre Japanfond populære en stund fremover, sier Vammervold.

Mest kjøpt Mest solgt
ALLIANZ THAILAND EQUITY A HOLBERG LIKVIDITET
ALFRED BERG LANG OBLIGASJON FIDELITY THAILAND FUND
UBS EQUITY FUND - BIOTECH SKAGEN KONTIKI
BLACK ROCK JAPAN SM. & MIDCAP OPPORTUNITIES DNB FINANS
DNB NOR OBLIGASJON I ODIN SVERIGE
DANSKE FUND GLOBAL EMERG. MRKT. SMALL CAP HOLBERG KREDITT
NORDEA 1 -GLOBAL VALUE KLP AKSJE NORGE INDEKS II
KLP AKSJE GLOBAL INDEKS IV KLP AKSJE NORGE
JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE A ALFRED BERG GAMBAK
SKAGEN M2 ODIN EUROPA SMB

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 53.000 kunder i Norge for april måned.

For mer informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge,

Tlf dir: 47 23 33 30 12, Mob: 47 907 82 282,
sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet is a Nordic online bank with about 456,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags: