Fortsatt nettosalg av aksjer blant private sparere

Etter en veldig god september måned har stemningen snudd på børsene i oktober. Dette har ført til nok en måned der private sparere vekter seg ned i aksjer.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 25,2 milliarder kroner i oktober og netto ble det solgt aksjer for 178 millioner kroner. DNB troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 134 millioner kroner. Vår Energi topper salgslisten, med et nettosalg på 213 millioner kroner.

Børsmåneden oktober har vært en måned preget av kvartalsfremleggelse på verdens børser. Til tross for relativt gode tall fra de store gigantene i Norge og internasjonalt, har børsene verden over falt gjennom oktober måned. Et lite plaster på såret er at Oslo Børs faller mindre enn sine amerikanske og europeiske konkurrenter.

• Både DNB, Equinor og Aker BP leverte gode tall og solide fremtidsutsikter for sine respektive bransjer, men tilbakemeldingen fra markedet har vært blandet i ettertid. Verst gikk det ut over DNB, som falt kraftig på fremleggelse og har falt jevnt gjennom måneden, sier Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Nordnet-kundene kjøper selskaper som har falt og selger selskaper i stigende trender

I løpet av oktober måned har Nordnet-kundene kjøpt aksjer som har falt og solgt seg ned i aksjer som har hatt en god utvikling. Mest kjøpt er DNB, Hoegh Autoliners og Protector Forsikring, mens mest solgt er Vår Energi og PGS.

På salgstoppen troner Vår Energi, PGS og Aker BP som de mest solgte aksjene i oktober måned.

• Etter en lang svak periode med mye selskapsspesifikke hendelser har endelig Vår Energi fått betalt av markedet for gode olje og gasspriser og selskapet har i løpet av oktober steget 20 prosent. Dette fører nok til at flere privatpersoner velger å ta gevinst, avslutter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

DNB BANK ASA 507,650,241
BERGENBIO 441,438,095
SOLSTAD OFFSHORE 431,801,989

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.