Frenetisk biometri-handel og store aksjekjøp i oktober

Det var oktoberfest på Oslo Børs med en oppgang på hele 5,7 % for Hovedindeksen. Investorer som handler gjennom Nordnet nettokjøpte norske aksjer for 311 millioner, det høyeste siden april 2012. Aller mest handel var det i NEXT Biometrics Group.

Det lille teknologiselskapet NEXT Biometrics sto for hele 16,6 prosent av Nordnetkundenes handel på Oslo Børs i oktober, foran Statoil og Seadrill. Aksjen var også på tredjeplass over de mest kjøpte med et nettokjøp på 39 millioner. Mest populær var imidlertid Norwegian Air Shuttle og Marine Harvest. Statoil toppet salgslisten foran Norsk Hydro og Rec Silicon.

I tillegg til aksjekjøpene i Norge hamstret Nordnetkundene utenlandske aksjer for ytterligere 77 millioner. Amerikanske aksjer var mest populært med 34 millioner, foran svenske og danske med nettokjøp på henholdsvis 16 og 9 millioner.

-  Det har vært oppsiktsvekkende stor handel og kursoppgang i biometriaksjene i oktober, men det er ikke noe særnorsk fenomen sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. I hele Norden har det vært frenetisk handel i aksjene i denne sektoren, med svenske Fingerprint Card AB foran norske Next Biometrics Group. Også våre norske kunder har faktisk handlet mer FING enn NEXT i oktober.

- Vi ser i økende grad at norske investorer reagerer når det skjer spesielle situasjoner i utenlandske aksjer. I september var det tyske Volkswagen som tiltrakk seg oppmerksomheten, mens i oktober var amerikanske Valeant Pharmaceuticals mest kjøpte aksje. Dette store bioteknologiselskapet har falt nær 50% i løpet av oktober, og noen vedder tydeligvis på at bunnen er nådd, sier Karl Oscar Strøm.

Mest handlede aksjer             Andel av omsetning
NEXT Biometrics Group 16,6 %
Statoil 11,9 %
Seadrill 7,5 %
Norsk Hydro 5,7 %
XACT Derivat BEAR 5,2 %
Norwegian Air Shuttle 4,8 %
Marine Harvest 3,7 %
DNB 3,6 %
DNO 2,7 %
Frontline 2,6 %

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Norwegian Air Shuttle 76 213 495
Marine Harvest 41 276 938
NEXT Biometrics Group 38 770 682
DNB 37 988 728
Thin Film Electronics 22 912 627
Telenor 20 558 889
Bakkafrost 17 482 988
SalMar 11 385 842
Lerøy Seafood Group 10 682 747
DNO 10 324 624

Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
Statoil -20 182 118
Norsk Hydro -12 733 839
REC Silicon -11 493 467
Yara International -7 948 738
XACT Derivat BULL -7 613 222
Seadrill -7 069 205
Det norske oljeselskap -6 227 136
Gjensidige Forsikring -6 092 579
Prosafe -5 535 525
Royal Caribbean Cruises -4 964 505

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 | e-post karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags:

Sitater

Det har vært oppsiktsvekkende stor handel og kursoppgang i biometriaksjene i oktober, men det er ikke noe særnorsk fenomen.
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet
Vi ser i økende grad at norske investorer reagerer når det skjer spesielle situasjoner i utenlandske aksjer. I september var det tyske Volkswagen som tiltrakk seg oppmerksomheten, mens i oktober var amerikanske Valeant Pharmaceuticals mest kjøpte aksje. Dette store bioteknologiselskapet har falt nær 50% i løpet av oktober, og noen vedder tydeligvis på at bunnen er nådd.
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet