Gruveselskap dem mest populære investeringen i 2012.

Gruveselskapet Northland Resources var den mest populære investeringen blant privatpersoner i 2012. Det viser statistikk fra Nordnet Bank.

Private aksjeinvestorer hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettosolgte aksjer for 150 millioner kroner i 2012. Den mest populære investeringen blant privatpersoner i 2012 var Northland Resources, mens den aksjen som ble solgt mest var DNB.

- Privatpersoner gikk kraftig inn i markedet i 2008 og 2009, og har etter dette sittet relativt stille i båten. De siste 4 årene har privatpersoner hos de rene nettmeglerne nettokjøpt aksjer for 1,3 milliarder. Til tross for at omsetningen på Oslo Børs ikke har vært lavere på mange år har det ikke blitt færre private aksjonærer. Hovedforskjellen er at de som er på børs gjør langt færre handler nå enn tidligere, sier daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar.

- Det har verken vært spesiell overvekt av kjøpere eller selgere i 2012. Listen over de mest populære aksjene gjenspeiler derfor mye av sentimentet og synet blant investorene den siste tiden. Ettersom børsklimaet har blitt bedre utover høsten, prisen på jern malm øker, positive nyheter fra selskapet og det faktum at Northland Resources er i gang med produksjonen har trigget kjøpsinteresse blant de private investorene, sier Anders Skar.

- Som tidligere ser vi at privatpersoner har en forkjærlighet for å kjøpe seg opp i aksjer som har falt på børsen. Listen over de mest kjøpte aksjene i 2012 er alle aksjer som har falt i verdi det siste året med unntak av EMGS som er marginalt i pluss. På motsatt side er listen over de mest solgte aksjene alle aksjer som har gitt positiv avkastning det siste året, sier Anders Skar.

Tabell: Mest kjøpte og solgte aksjer hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken i 2012.

Mest solgt 2012 Mest kjøpt 2012
Aksje Nettosalg Aksje Nettokjøp
DNB -135 180 043 Northland Resources 112 148 616
RCL -134 122 390 Statoil 97 921 832
PGS -97 598 017 Songa Offshore 95 634 041
Xact Derivat Bull -90 292 685 Funcom 89 976 387
Telenor -86 578 436 BW Offshore 89 888 081
Gjensidige -86 240 649 EMGS 86 641 333
Orkla -70 163 308 REC 71 861 820
Yara -69 595 432 Xact Derivat Bear 47 060 612
Marine Harvest -66 707 817 Norwegian Energy 39 174 907
Subsea 7 -59 583 942 Clavis Pharma 37 590 977

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 436 000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags: