Høyeste fondskjøp noensinne blant Nordnets kunder

Nordnets fondskunder tok ikke sommerferie fra børsen i juli. Sterke aksjemarkeder og renteoptimisme førte til rekordhøyt kjøp av fond i sommermåneden.

I juli ble aksjefond nettokjøpt for 1.213 millioner kroner, rentefond ble nettokjøpt for 211 millioner, og kombinasjonsfond for 41 millioner. Totalt kjøpte Nordnets kunder fondsandeler for 4.962 millioner og solgte for 3.214 millioner, noe som ga et nettokjøp på 1.465 millioner i juli.

- Dette er det høyeste nettokjøpet av fond blant Nordnets kunder som har blitt registrert. Forrige rekord var i februar i år, med 1.225 millioner kroner i nettokjøp, 240 millioner lavere. At mediene skriver om nye toppnoteringer i USA nærmest ukentlig har nok en effekt, kommenterer Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

Oppgang på verdens børser i juli

De globale aksjemarkedene fortsatte oppgangen i juli.

Verdensindeksen MSCI World Index steg med ca to prosent målt i dollar. Både amerikanske og europeiske aksjer bidro til oppgangen. Emerging markets endte måneden uendret.

De to store USA-indeksene, S&P 500 og Nasdaq, nådde nye toppnoteringer i midten av juli, men falt noe tilbake i siste halvdel av måneden.

- Det var flere aksjeindekser som nådde rekordnivåer i juli. Også børsene i Japan, India og Norge noterte nye ”all time highs” i løpet av sommermåneden, forteller Sættem.

For en gang skyld var det ikke teknologisektoren og big tech-selskapene som dro det amerikanske markedet oppover, men andre sektorer som finans og forsyning. Spesielt mindre selskaper (small caps) gjorde det bra i juli.

- Aksjeoptimismen i juli tilskrives primært lavere inflasjonstall og fallende langrenter i USA, noe som spesielt gagner mindre selskaper, som ofte har høyere gjeldsgrad enn store selskaper. Ti års amerikansk statsrente falt nesten et halvt prosentpoeng i løpet av juli, grunnet lavere inflasjonsforventninger, og ligger nå rundt 4,0 prosent. Markedet forventer at FED kutter sentralbankrenten i september. Lave renter tolkes positivt av aksjeinvestorer, forteller spareøkonomen.

Teknologifond og globale indeksfond på kjøpstoppen

På tross av noe svakere utvikling i teknologisektoren i juli, er teknologifond fremdeles meget populære blant Nordnets kunder. Både Nordnet Teknologi Indeks og DNB Teknologi er blant de mest kjøpte fondene i juli. Dette skyldes knallsterk avkastning over lang tid.

Som vanlig er globale indeksfond å finne på kjøpstoppen, sammen med Nordnet USA Indeks og Nordnet Norge Indeks, samt Heimdal Høyrente og Heimdal Utbytte.

- Utbyttefond har vært populære blant våre kunder i mange år. Dette er aksjefond som investerer i selskaper som gir høye og stabile utbytter over tid. Heimdal Utbytte har hatt en meget god start siden etableringen i desember 2022. Fondet er opp over 40 prosent siden oppstart, som er om lag det dobbelte av Oslo Børs-indeksen. Forvalteren, Sigurd Klev, var tidligere forvalter i et annet populært utbyttefond, nemlig Landkreditt Utbytte, forteller Sættem.

Tre fornybarfond på salgstoppen

Landkreditt Utbytte ligger for øvrig på salgstoppen i juli. Fondet har hatt noe svakere avkastning enn Heimdal Utbytte siste år, men fondet har 4 av 5 stjerner hos Morningstar, noe som indikerer at fondet har gjort det bedre enn snittet av andre Norge-fond de siste årene.

På salgstoppen finner vi også tre fornybarfond, Handelsbanken Bærekraftig Energi, Thematica Future Mobility og DNB Miljøinvest. Disse fondene har skuffet stort de siste tre årene, men fikk et etterlengtet oppsving i juli, dels på grunn av fallende langrenter.

TOPP 10 NETTOKJØPTE FOND I JULI:

NORDNET TEKNOLOGI INDEKS
NORDNET GLOBAL INDEKS
HEIMDAL HØYRENTE
DNB TEKNOLOGI
KLP AKSJEGLOBAL INDEKS
DNB GLOBAL INDEKS
NORDNET USA INDEKS
HEIMDAL UTBYTTE
NORDNET GLOBAL INDEKS 125
NORDNET NORGE INDEKS

TOPP 10 NETTOSOLGTE FOND I JULI:

LANDKREDITT UTBYTTE
HANDELSBANKEN BÆREKRAFTIG ENERGI
LANDKREDITT EXTRA
KLP AKSJEEUROPA INDEKS
KLP KORT STAT
SKAGEN AVKASTNING
KLP AKSJEGLOBAL INDEKS VALUTASIKRET
THEMATICA FUTURE MOBILITY
JPMORGAN US TECHNOLOGY
DNB MILJØINVEST

Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.