Nordnet kjøper Internettmegleren Stocknet

Nordnet kjøper Internettmegleren Stocknet Nordet har inngått en avtale om å kjøpe den norske Internettmegleren Stocknet med ca 24.000 aktive depotkunder. Oppkjøpet medfører at Nordnet styrker sin posisjon vesentlig på det nordiske markedet. Oppkjøpet medfører også at Nordnet går inn i Tyskland. "Vår posisjon som en markedsledende nordisk Internettmegler styrkes vesentlig. Nordnet blir den største Internettmegleren på Oslo Børs, Stockholmsbørsen og Københavnsbørsen. Oppkjøpet medfører også betydelige kostnads- og skalafordeler for oss innen områder som IT, utvikling, administrasjon, markedsføring og bransjesamarbeid, sier Klas Danielsson, Nordnet CEO. Nordnet-konsernet har inngått en avtale med Aston Holding AS (Aston) om oppkjøp av Astons heleide datterselskap Stocknet-Aston Securities ASA (Stocknet). Oppkjøpet fører til at Stocknet blir et heleid datterselskap innen Nordnet-konsernet. Kjøpesummen oppgår til maksimalt 178 MSEK oppdelt i en del med nyemitterte Nordnet-aksjer til en verdi av minst 50 MSEK og høyst 90 MSEK, og resterende del i kontanter. Tegningskursen for aksjene er 6,47 svenske kroner hvilket medfører at antall nyemitterte aksjer minst vil være 7 727 975 og høyst 13 910 355, som medfører en utvanning av eksisterende aksjeeiere på minst 4,73% og høyst 8,20%. Kontantdelen skal betales med egne og opplånte midler. Fordelingen mellom aksjer og kontanter skal fastsettes av Nordnet senest den 12.juli 2004. Oppkjøpet er bl.a avhengig av gjennomført due diligence, godkjennelse fra myndigheter, og godkjennelse av apportemisjon vedrørende kjøpesummens aksjedel ved en ekstraordinær generalforsamling i Nordnet AB (publ.). Eiere av 53,9% av Nordnets aksjer og stemmer har forpliktet seg til å stemme for forslaget. Astons salg av Stocknet er foranlediget av den dialog som det norske Kreditttilsynet har hatt med Stocknet i forbindelse med ikke tillatt benyttelse av kunders midler ved kredittgivning. Mer om dette finnes i pressemelding fra Stocknet på www.stocknet.no. Nordnets vurdering er at uregelmessighetene har opphørt og at nødvendige tiltak har blitt gjennomført. Som ny eier blir Nordnet-konsernet med sin størrelse og markedsledende posisjon en garantist for trygghet, stabilitet og kontroll. Det er drøyt 90 ansatte i Nordnet. Motiv og økonomi Nordnet bedriver virksomhet på tre av de fire markeder der Stocknet bedriver virksomhet. Kostnadssynergiene anslås derfor til å være betydelige. Stocknets månedlige kostnader er ca 3 MNOK. Etter gjennomført integrasjon av Stocknets virksomhet i Nordnets virksomhet anslås det at Nordnets månedlige kostnader vil øke med ca 1,2 MNOK. Kostnadssynergiene anslås derfor til ca 21,6 MNOK årlig, tilsvarende ca 23,5 MSEK. Stocknet har drevet med overskudd i hver eneste måned den siste 12 måneders perioden. Et anslått overskudd for Stocknet på ca 10-20 MNOK per år i et normalt marked før integrasjon med Nordnet medfører etter gjennomførte kostnadssynergier et anslag om et resultattilskudd for Nordnet på minst ca 31,6 MNOK, tilsvarende ca 34,5 MSEK, årlig før goodwillavskrivninger og skatt etter integrasjonen. Nordnet vurderer at denne effekten skal nås fra og med januar 2005. Stocknets tilbud av tjenester er i dag ikke like omfattende som Nordnets på grunn av norske konsesjonsbestemmelser. Som følge av et økt tjenestetilbud forventes også ikke uvesentlige dynamiske effekter i form av blant annet økt handel og økt rentenetto. Noen vurdering av effektenes størrelse gis ikke foreløpig. Engangskostnadene i sammenheng med oppkjøpet inklusive nedskrivning av Stocknets programvare og systemer beregnes til 25-30 MNOK. Stocknets egenkapital er ca 32 MNOK. Goodwilll på ca 170 MSEK beregnes oppstå som følge av oppkjøpet. Fra og med januar 2005 skal goodwill løpende vurderes og beregnes til sin virkelige verdi. Nordnet vurderer å gjøre dette for en del av goodwillposten som en virksomhetsverdi for den kjøpte virksomheten, men henføre en del av goodwillposten til den ved oppkjøpstidspunktets nåværende kundemasse som vurderes avskrevet i løpet av 10 år. Preliminært beregnes fordelingen av goodwill mellom disse to postene i et forhold på 60/40. En slik fordeling av goodwill tilsier løpende goodwill-avskrivninger på ca 600.000 SEK per måned. Stocknet, virksomheten og kundene Stocknet er en norsk aksjemeglertjeneste på internett med konsesjon fra Kredittilsynet. Stocknet har kunder i Norge og bedriver dessuten såkalt grenseoverskridende virksomhet i Danmark, Sverige og Tyskland samt planlegger lansering i ytterligere europeiske land. Stocknet hadde pr 31.mai 2004 24.000 aktive depotkunder i Norge, Danmark, Tyskland og Sverige. I første kvartal gjennomførte Stocknet i gjennomsnitt 8.391 transaksjoner per dag. I april og mai måned gjennomførte Stocknet i gjennomsnitt 5.189 transaksjoner per dag. I april og mai fordelte transaksjonene mellom landene seg på denne måten; Norge 35%, Tyskland 45%, Danmark 15% og Sverige 5%. Stocknets tjenestetilbud er konsentrert rundt aksjehandel og eksekvering der handel foretas via hjemmesiden og via en handelsapplikasjon. Stocknet tilbyr ikke tjenester som verdipapirbelåning, shorthandel, opsjonshandel og økte handelslimiter. Nordnet akter derfor snarest mulig etter oppkjøpet å forsterke kundetilbudet med disse tjenestene. Foruten økt service og betydelig utvidete handelsmuligheter for kundene, kommer dette til å medføre økte inntekter for Nordnet. Stocknets virksomhet planlegges i sin helhet å integreres i Nordnets virksomhet. Stocknets varemerke, tjenester og systemer forventes derfor ikke å benyttes etter integrasjonsfasen. Noen definitiv tidsplan for integrasjonen er ikke fastsatt, men skal gjennomføres så raskt som mulig med tanke på Stocknets norske, danske og svenske kunder. Den tyske tjenesten og de tyske kundene medfører en ny satsning og en ny prioritert strategi for Nordnet. En tysk Nordnet-tjeneste må derfor utvikles før integrasjonen av de tyske kundene kan gjennomføres. Nordnet vil som en følge av oppkjøpet utvide sitt kontor i Oslo til et fullverdig filialkontor, som blir Nordnet Securities Bank filial. Antallet ansatte vil øke. Likevel vil det være en stor overtallighet blant Stocknets 42 ansatte, og staben i Stocknet vil bli redusert i løpet av integrasjonsprosessen. Strategi Som en følge av oppkjøpet av Stocknet går Nordnet inn i Tyskland. Stocknet lanserte sin tyske tjeneste i november 2003 og virksomheten har siden dette vokst til å utgjøre 45% av Stocknets antall transaksjoner i april og mai 2004. Den tyske virksomheten viser allerede lønnsomhet. Nordnet får med dette en veldig bra start på det første markedet utenfor Skandinavia. Det er ikke tatt noen beslutninger om å gå inn i ytterligere land. Først skal Nordnet prioritere den tyske virksomheten og utvurdere den videre utviklingen. Tidsplan Due diligence prosessen planlegges gjennomført i juni og i begynnelsen av juli 2004. Myndighetsgodkjennelse forventes å bli gitt senest i juli måned. Kredittilsynet i Norge har løpende mottatt informasjon om oppkjøpet. Innkalling til ekstraordinær generalforsamling beregnes publisert innen juli måneds utgang med generalforsamling fire uker senere. Denne fremdriften medfører at Nordnet formelt beregnes å ha tiltrått som eier av Stocknet i månedsskiftet august/september 2004. Omgående etter tiltredelse forventes de norske, svenske og danske kundene å integreres i Nordnets virksomhet. 4-6 måneder senere forventes Nordnets tyske tjeneste å være klar for integrasjon av Stocknets tyske kunder. For ytterligere informasjon, kontakt: Klas Danielsson, CEO (vd) Nordnet, +46708744574 Claes Dinkelspiel, styreformann Nordnet, +46708725191 Lars Thorstensen, salgs- og markedssjef, Nordnet Norge + 47 92821704, +47 22660041 Nordnet Securities Bank AB er datterselskap til Nordnet AB (publ), notert på Stockholmsbørsens O-liste. Nordnet er Nordens største Internettmegler. Nordnet består av Nordnet Sverige (www.nordnet.se), Nordnet Norge (www.nordnet.no), Nordnet Danmark (www.nordnet.dk) og Eurotrade Securities S.A. i Luxembourg (www.eurotrade.lu). ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/15/20040615BIT00050/wkr0001.pdf