Nordnet-kundene er fortsatt sulten på aksjer!

Juli måned har vært preget av store kursutslag i takt med at selskaper har levert regnskapstall. Nordnet sine kunder har på sin side benyttet anledningen til å vekte seg opp i aksjer.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 19 milliarder kroner i juli, og netto ble det kjøpt aksjer for 720 millioner kroner. Vår Energi troner på toppen over de mest kjøpte aksjene. TGS topper listen over de mest solgte aksjene.

Børsmåneden juli har vært preget av resultatfremleggelse fra verdens selskaper. I tillegg til en svakere oljeprisutvikling som en konsekvens av at kinesisk økonomi stadig leverer svakere vekst enn ventet. Foreløpig har tallene som er blitt levert vært litt blandet, men markedet venter spent på at store deler av Magnificent 7 skal levere tall tidlig i august. Om disse tallene svikter, vil markedet etter alle solemerker skjelve. Her hjemme har Oslo Børs lagt bak seg en sterk måned, preget av en solid shipping og laksesektor.

• Oljeprisen har vært veldig svak gjennom juli måned i lys av et svakere kina. Markedet bekymrer seg nå for om OPEC vil øke produksjonen til tross for svakere etterspørsel enn normalt i verden. Dette har bidratt til å sende oljeprisen ned fra 85 dollar fatet til 79-80 dollar fatet, forteller Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

• Selv om oljeprisen har vært svak, har Vår Energi levert veldig gode regnskapstall og CEO gikk langt i å love økte utbytter fremover. Dette satt våre kunder pris på og har kjøpt seg kraftig opp i aksjen gjennom juli måned, fortsetter Investeringsøkonom i Nordnet, Mads Svendsvik Johannesen.

Nordnet- kundene selger oljeservice og bank og kjøper olje og råvareprodusenter

I løpet av juli måned har Nordnets kunder kjøpt olje og råvareprodusenter og solgt unna oljeservice, bank og Kongsberg Gruppen. De mest kjøpte aksjene er Vår Energi, Norwegian Air og Protector Forsikring. De mest solgte er TGS, DNB og Kitron.

På salgstoppen troner TGS, DNB og Kitron som de mest solgte aksjene i juli måned.

• Kitron leverte bedre enn ventet og fikk veldig godt betalt under sin regnskapsfremleggelse tidligere i juli. Her tror jeg mange av kundene så sitt snitt til å selge unna aksjer for å sikre litt gevinst, avslutter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

Selskap
VÅR ENERGI ASA
NORWEGIAN AIR SHUTTLE
PROTECTOR FORSIKRING
PARATUS ENERGY SERVICES LTD.
EQUINOR
NORDIC SEMICONDUCTOR
YARA INTERNATIONAL
NORSK HYDRO
FRONTLINE PLC
BLUENORD ASA

Mest solgte aksjer

Selskap
TGS ASA
DNB BANK ASA
KITRON
AKER SOLUTIONS
ELKEM
KONGSBERG GRUPPEN
ORKLA
TOMRA SYSTEMS
VOLUE ASA
TELENOR

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.