Nordnet-kundene kjøper aksjer for over en halv milliard i november!

Etter en svak oktober kom en virkelig god november. Dette har også private sparere fått med seg og har nettokjøpt aksjer for 577 millioner kroner.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 20,7 milliarder kroner i november og netto ble det kjøpt aksjer for 577 millioner kroner. Equinor troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 200 millioner kroner. Norwegian topper salgslisten, med et nettosalg på 135 millioner kroner.

Børsmåneden november har vært preget av positive inflasjonstall og sentralbanker som har blitt noe mindre sikker på rentehevninger. Dette har satt fyr på teknologiaksjene og man ser store indeksutslag spesielt i USA. I Norge har solide tall fra laks og oljeselskapene bidratt til at Oslo Børs er opp over 3 prosent for november.

• Mowi og Salmar kom inn med solide tall for tredjekvartal og har bidratt til å trekke opp sjømatindeksen over 7 prosent i november. Svak norsk krone, høy sesongmessig etterspørsel og gunstig biologi og slaktevolum trekkes frem som positive faktorer, sier Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Nordnet-kundene selger oljeprodusenter og kjøper shippingselskaper

I løpet av november måned har Nordnet-kundene kjøpt aksjer som har falt og solgt seg ned i aksjer som har hatt en god utvikling. Mest kjøpt er Equinor, BW LPG og Frontline, mens mest solgt er Norwegian og Aker BP.

På salgstoppen troner Norwegian, Aker BP og Vår Energi som de mest solgte aksjene i november måned.

• Etter et strålende år med positive regnskapstall og sunn økonomisk drift, kaster private investorer Norwegian aksjer ut av sin portefølje. Aksjen har allerede skutt opp med over 30 prosent, hvorav hele 25 prosent i november. Dette utløser nok gevinstrealisering for flere enkeltpersoner, konkluderer Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

MPC CONTAINER SHIPS 449,286,963
BW LPG 447,658,298
TGS ASA 353,781,239

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.