Nordnet kunder nettokjøper aksjer for over 1 milliard kroner!

Selv om Oslo Børs legger bak seg en svak måned, har ikke dette satt en stopper for Nordnet sine kunder. De har i løpet av måneden vektet seg opp i aksjer for over 1 milliard kroner.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 18,8 milliarder kroner i juni, og netto ble det kjøpt aksjer for 1 milliard kroner. Norwegian Air Shuttle troner på toppen over de mest kjøpte aksjene. DNB  topper listen over de mest solgte aksjene.

Børsmåneden juni har vært preget av makrohendelser som rentemøter, inflasjonstall og en stigende oljepris. Selv om både den europeiske sentralbanken (ECB) og den svenske riksbanken har satt ned rentene sine, har den amerikanske sentralbanken (FED) valgt å holde renten uendret. Dette har bidratt til at markedet fortsatt er spent på inflasjonsspøkelset som har preget markedet i lang tid. Her hjemme har Oslo Børs lagt bak seg en uendret måned, preget av nedgang i shipping og laksesektoren.

• To sektorer som har bidratt til den negative siden for Oslo Børs er tidligere vinnersektorer, som shipping og laks. Laks er hamret ned nesten 9 prosent i juni måned grunnet noe uro i Canada, der Grieg Seafood og Mowi har operasjoner, men også sesongmessig lavkonjunktur. Dette har preget Oslo Børs, forteller Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

• Vi ser også at våre kunder har mistet tålmodigheten i DNB, som er mest solgt i juni måned. Selv om aksjen er omtrent flat så langt i juni, er den fortsatt ned 2,5 prosent for året som helhet, fortsetter Investeringsøkonom i Nordnet, Mads Svendsvik Johannesen.

Nordnet-kundene selger bank og oljeservice og kjøper våpen og råvarer

I løpet av juni måned har Nordnets kunder kjøpt våpen og råvareaksjer og solgt unna bank, shipping og oljeservice. De mest kjøpte aksjene er Norwegian, Nordic Semiconductor, Yara og Kongsberg Gruppen. De mest solgte aksjene er DNB, Dof Group og Golden Ocean.

På salgstoppen troner er DNB, Dof Group og Golden Ocean som de mest solgte aksjene i juni måned.

• Etter en fantastisk avkastning på over 50 prosent så langt i år, har Golden Ocean hatt en pustepause gjennom juni måned. Risikoen for et noe svakere Kina samt situasjonen i Rødehavet er også en risiko som flere nok tenker og bidrar til at flere tar gevinst, avslutter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

AKER BP
GRAM CAR CARRIERS ASA
TELENOR

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.