Nordnet kunder storselger aksjer i fryktmåneden september

September viser seg nok en gang å være en måned der investorer er på tå hev i aksjemarkedet. Dette ser man også på private sparere hos Nordnet som storselger aksjer.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 26,4 milliarder kroner i september og netto ble det solgt for 721 millioner kroner. Golden Ocean troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 64 millioner. Ocean Yield topper salgslisten, med et nettosalg på 292 millioner kroner.

• 2021 har virkelig vært shippingselskapenes år. Høy etterspørsel etter råvarer har ført til at tørrbulk, container og gassratene har steget til svimlende høyder. Dette ser man også på aksjekursene og flere av shippingaksjene har steget med et tresifret antall prosenter så langt i år. Jon Fredriksens Golden Ocean er en av disse selskapene og troner også på toppen over de mest kjøpe aksjene.

• Med voldsom omsetning er Kahoot småsparernes mest omsatte aksje i september måned. Etter en voldsom kursoppgang siste månedene har aksjen de siste dagene korrigert ned igjen. Handelsinteressen er det derimot ingenting å si på og aksjen er omsatt for 1,6 milliarder gjennom måneden.
  • Atlantic Sapphire har gang etter gang kommet med negative driftsmeldinger den siste tiden og dette har ført til at aksjen er ned over 70 prosent så langt i år. Allikevel anser våre kunder dette som en kjøpsmulighet, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

September måned viser seg nok en gang å være en ruglete måned i verdens aksjemarkeder. Historiske data for S&P-500 indeksen helt tilbake til 1950 underbygger også dette. I løpet av de siste 71 årene har september i snitt gitt en avkastning på minus 1,5 prosent. Grunnene til dette er mange, men det er naturlig å trekke frem de store finansielle krisene, enkelthendelser som 11. september. En annen fundamental forklaring er faktumet at september også er slutten på tredjekvartal, da har enkeltselskaper visibilitet om de vil klare å nå sine årlige mål for drift og inntjening. Derfor ser man flere inntjeningsvarsler og justeringer av vekstforventninger i tredjekvartal enn ellers i året. Dette skaper også normalt uro på børsen.

Månedens viktigste ord er uten tvil gjeld. Vi fikk tidligere i september høre om det kinesiske eiendomsselskapet Evergrande som er i store betalingsproblemer. Selskapet har over 2500 milliarder norske kroner i gjeld, og er i seg selv en stor importør av råvarer som selskaper på Oslo Børs tilbyr. Eiendomssektoren i Kina står for omtrent 30 prosent av Kinesisk BNP, og eventuelle problemer i denne sektoren vil få store konsekvenser for kinesisk økonomi og medbringe ringvirkninger verden over. Foreløpig er situasjonen uklar, men det heller mot en restrukturering av selskapets balanse.

Den siste uken har det derimot vært et stor fokus på gjeldsbelastningen hos den amerikanske stat. Tidligere sentralbanksjef Janet Yellen uttalte tidligere denne uken at USA kan gå tom for penger om ikke gjeldstaket heves. Bakgrunnen for dette er at myndighetene har økt stimulansene kraftig til økonomien gjennom coronapandemien med bevilgninger til næringslivet, men også stimulanser til private husholdninger. Dette har ført til kraftige bevegelser i rentemarkedet og den amerikanske «tiåringen» har den siste uken steget over 17 prosent til 1,5 prosent.

Oslo børs har også fått drahjelp av sterkere råvarepriser og legger bak en bedre måned enn de amerikanske børsene. Hittil i år er Oslo Børs opp over 18 prosent, som er mer enn amerikanske indeksene og foran tyske Dax og Eurostoxx 50. De største bidragsyterne til Oslo børs er Equinor, Norsk Hydro og Aker BP.

Nordnets kunder har i september måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i selskaper som både har vekstimpulser og er eksponert mot syklisk industri. Her kan man nevne Polight, 2002 Bulkers og Yara International.

• Et selskap som er høyt oppe på kjøpslisten er Telenor. Selskapet har lite vekstimpulser, men tilbyr et godt utbytte og har stabil inntjening. Dette fører til at selskapet anses som en trygg havn i tider der det er ruglete på børsen, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

På salgstoppen troner Ocean Yield, Equinor og Aker BP som de mest solgte aksjene i September måned.

• Det amerikanske oppkjøpsfondet KKR la tidligere i september 7,2 milliarder kroner på bordet for Kjell Inge Røkkes Ocean Yield. Dette var en budpremie på rundt 30 prosent fra tidligliere aksjekurs. Dette gir også Kjell Inge Røkke en gevinst på over 5,2 milliarder kroner. Private investorer følger også Røkkes exit og har solgt seg kraftig ned i dagene etter budet. Dette er ren gevinstsikring.

• Med en oljepris som har vært over 80 dollar fatet spruter det penger ut av oljeprodusentene Aker BP og Equinor. Dette har også vist seg i september måned, der både Equinor og Aker BP er opp henholdsvis 14 og 18 prosent. Dette tolker jeg som ren gevinstsikring etter lang tids oppgang i disse selskapene, avslutter Mads Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

AKER BP 692 118 553
SCATEC ASA 632 285 867
NORDIC SEMICONDUCTOR 535 050 595

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.