Nordnet kunder trosser børsfall og usikkerhet - kjøper seg opp i aksjer

September er historisk en dårlig måned på børsen. Selv om omtrent alle internasjonale børser er i all-time-high, har ikke Oslo Børs fått være med på leken. Dette trosser Nordnet kundene som nettokjøper aksjer.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 18 milliarder kroner i september, og netto ble det kjøpt aksjer for 184 millioner kroner. Aker BP troner på toppen over de mest kjøpte aksjene. MPC Container Ships topper listen over de mest solgte aksjene.

Børsmåneden september har vært preget av store geopolitiske og makroøkonomiske hendelser. Vi har gjennom måneden sett en stadig eskalering av konflikten i Midtøsten, som har gjort investorer nervøse. Allikevel er det Federal Reserve sitt doble rentekutt som har stått for det meste av oppmerksomheten og bidratt til at internasjonale børser har steget til nye toppnoteringer i løpet av måneden.

• Selv om en har vært vitne til en stadig eskalering av konflikten i Midtøsten har ikke oljemarkedet beveget seg slik mange aktører trodde på forhånd. Oljeprisen ender måneden ned nesten 10 prosent, som er dramatisk for oljeprodusenter og servicebedrifter , forteller Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

• I tillegg til et dobbelt rentekutt fra FED, har Kina iverksatt store støttepakker til innenlandsk industri, dette har ført til en børsoppgang i Kina på over 20 prosent sist uke. Dette har også flere sykliske aksjer på Oslo Børs nytt godt av, fortsetter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Nordnet kundene selger shipping industriaksjer og  og kjøper oljeprodusenter

I løpet av august måned har Nordnets kunder kjøpt oljeprodusenter og solgt unna shipping og industriaksjer. De mest kjøpte aksjene er Aker BP, Vår Energi og Equinor. De mest solgte er MPC Container Ships, Norwegian Air og Norsk Hydro.

På salgstoppen troner MPC Container Ships, Norwegian Air og Norsk Hydro som de mest solgte aksjene i september måned.

• MPC Container Ships har hatt en fantastisk oppgang så langt i år. Dette tolker jeg som at private investorer når tror containerfesten er over og sikrer gevinst, avslutter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

OKEANIS ECO TANKERS
SUBSEA 7
TELENOR

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.