Nordnet lanserer Norges første teknologi-indeksfond

Nordnet lanserer i dag fondet «Nordnet Indeksfond Teknologi». Fondet er passivt forvaltet og følger utviklingen i verdens største teknologiselskaper. Total årlig kostnad er inntil 0,3 prosent.

Nordnet har fra tidligere åtte indeksfond under eget varemerke som gir eksponering mot regioner eller enkelte land. Det forrige tilskuddet i Nordnets familie av indeksfond skjedde i fjor sommer, da fire internasjonale indeksfond ble lansert: Nordnet Indeksfond Global, Emerging Markets, USA og Europa.

Nå lanseres et indeksfond som følger den velkjente indeksen "MSCI World Information Technology". Indeksen er satt sammen av 185 teknologiselskaper fra 23 land, og de største sub-sektorene i indeksen er hardware, software og halvledere. Fondet er globalt, men på grunn av at mange av de største IT-selskapene i verden er noterte i USA, utgjør amerikanske selskaper hele 85 prosent av indeksen. De to selskapene som har størst vekt i indeksen er Apple og Microsoft, to av verdens mest verdifulle selskaper. Fondet forvaltes i samarbeid med JP Morgan.

- Det er veldig morsomt å være først ut i det norske markedet med et slikt fond. Vårt nye fond kombinerer to av våre kunders favorittelementer: indeksforvaltning og teknologiselskaper. Med vårt nye fond kan norske sparere og investorer på en enkel måte få en bred og billig eksponering mot en spennende sektor, sier Anders Skar, Norgesjef hos Nordnet.

Det er ingen årlig forvaltningsavgift for fondet, men som alle andre fond hos Nordnet må kundene betale plattformavgift som starter på 0,3 prosent, og som blir mindre jo mer penger du har i fond på plattformen. I det norske markedet finnes i dag totalt 41 teknologifond med en samlet forvaltningskapital på over 700 milliarder kroner. Den gjennomsnittlige årlige avgiften for disse fondene er 1,87 prosent.*

Teknologiselskaper har generelt prestert bra over mange år. Gjennomsnittlig avkastning for fondets underliggende indeks "MSCI World Information Technology" har siste ti år vært 18,7 prosent per år. Den årlige snittavkastningen for den globale indeksen "MSCI World" har i samme periode vært 9,9 prosent.

- De siste ti årene har fondets underliggende indeks i snitt gitt knappe 20 prosent avkastning per år, noe som er dobbelt så mye som verdensindeksen MSCI World. Denne sterke historikken er naturligvis ingen garanti for fremtidig avkastning, men det er unektelig mange sterke trender som peker i positiv retning for teknologiselskaper også fremover, sier Anders Skar.

*  Kilde: Morningstar. Inneholder fond som selges i det norske markedet til allmenheten innenfor fondskategorien «Sector Equity Technology».

Anders Skar, Country Manager Nordnet Norway | 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.