Nordnet og Öhman lanserer ”The Return Initiative”

Nordnet og Öhman presenterer i dag The Return Initiative, som innebærer at 0,10 svenske kroner per aksjehandel på Nordnets plattform doneres til utvalgte organisasjoner som arbeider med miljø- og klimarelaterte spørsmål.

The Return Initiative er et samarbeid mellom Nordnet og selskapets største eier, Öhman, hvor penger doneres til organisasjoner som jobber for å løse utfordringer knyttet til miljø og klima. Tre organisasjoner er valgt ut per land hvor Nordnet har virksomhet – Norge, Sverige, Danmark og Finland – og Nordnets kunder bestemmer hvordan pengene fordeles mellom de organisasjonene som er valgt ut.

- Vi er stolte og glade over å kunne presentere dette initiativet. Som alle forstår, så kan ingen gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Vi håper med The Return Initiative å sette søkelyset på en utfordring som påvirker oss alle, samt vise at alle kan bidra med noe i dette arbeidet. Jeg håper at våre kunder engasjerer seg i saken og bruker sin stemme for å avgjøre hvordan pengene skal fordeles mellom de organisasjonene som er med, sier Anders Skar, Norgesjef hos Nordnet.

De tre norske organisasjonene som er valgt ut i Norge er EAT, Hold Norge Rent og Miljøstiftelsen Zero. Antall aksjehandler og beløpet som skal doneres beregnes kvartalsvis og vil bli utbetalt fire ganger i året, første gang i april 2022. Den totale utbetalingen vil først fordeles i relasjon til antall aksjehandler per land, og deretter til respektive organisasjon ettersom hvor mange stemmer de mottok fra kundene. Til sammenligning ble det i fjor gjort ca 72 millioner aksjehandler på Nordnets plattform, noe som ville betydd en donasjon på 7,2 millioner kroner basert på fjorårets handelsaktivitet.

- Vårt mål i Nordnet er å bygge verdens beste plattform for sparing og investering, hvor selvfølgelig bærekraftige investeringer og verktøy for å gjøre bærekraftige valg er en naturlig del av dette. Nordnet ønsker å være en god samfunnsborger som er med på å trekke samfunnet i en positiv retning, først og fremst via det arbeidet vi gjør knyttet til større bevissthet og kunnskap rundt privatøkonomiske spørsmål og hvordan man best tar vare på sparepengene sine. Med The Return Initiative går vi utenfor dette kjerneområdet og presenterer et prosjekt med fokus på miljø og klima. Dette gjør vi fordi vi synes det er viktig, men også for at det forhåpentligvis kan inspirere andre bedrifter til å tenke i lignende baner, sier Anders Skar, Norgesjef hos Nordnet.

Det vil være mulig å stemme på organisasjonene som skal motta donasjonen i perioden 9. februar til 28. februar. Mer informasjon og stemmegivningen finner du her: https://www.nordnet.no/no/kampanjer/return-initiative

For mer informasjon ta kontakt med:

Anders Skar, Country Manager Nordnet Norway

959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.