Nordnetkundene liker teknologifond

Nordnets kunder fortsetter å hamstre aksjefond i et sterkt aksjemarked. Teknologifond og globale indeksfond er favorittene.

I juni ble aksjefond nettokjøpt for 741 millioner kroner, rentefond ble nettokjøpt for 29 millioner, og kombinasjonsfond for 17 millioner. Totalt kjøpte Nordnets kunder fondsandeler for 2.377 millioner og solgte for 1.590 millioner, noe som ga et nettokjøp på 787 millioner i juni.

Oppgang på verdens børser i juni

De globale aksjemarkedene fortsatte oppgangen i juni.

Verdensindeksen MSCI World Index steg med ca to prosent målt i dollar. USA-børsene steg med ca tre prosent, mens de europeiske børsene falt med om lag det samme. Emerging markets steg med fire prosent.

De to store USA-indeksene, S&P 500 og Nasdaq, nådde nye all-time highs i løpet av juni.

- Det er fremdeles teknologiselskapene, med chip-produsenten Nvidia i front, som drar indeksavkastningen oppover. Tek-gigantene fortsetter å levere god vekst og gode marginer, og investorene lar seg imponere, forteller Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

Oslo Børs falt en prosent i juni, tross høyere oljepris.

Ti års amerikansk statsrente endte måneden marginalt ned, og ligger nå om 4,35 prosent.

Teknologifond og globale indeksfond på kjøpstoppen

To av de tre mest kjøpte fondene i juni er teknologifond.

- Nordnets kunder har hatt overvekt i teknologifond i mange år, noe har de tjent godt på. DNB Teknologi er fortsatt det tek-fondet som er mest populært blant våre kunder, men Nordnet Teknologi Indeks har vært mer kjøpt det siste året, grunnet knallsterk avkastning, forteller spareøkonomen.

DNB Teknologi er noe så sjeldent som et defensivt teknologifond, med . Fondet har over 20 prosent annualisert avkastning både siste fem og siste ti år, noe som få andre fond kan matche.

Nordnet Teknologi Indeks er et indeksfond som følger MSCI World Information Technology Index. Denne indeksen består av 158 tek-selskaper, men de tre største posisjonene vekter hele 50 prosent.  Disse tre selskapene er de tre mest verdifulle i verden: Microsoft, Apple og Nvidia.

Som vanlig er globale indeksfond å finne på kjøpstoppen, sammen med Nordnet USA indeks og Nordnet Norge Indeks.

En nykommer på topp 10 listen er Delphi Global.

- Dette aktive trendbaserte aksjefondet har fått et comeback det siste året, med sin satsing på big-tek-selskaper som Nvidia, Meta og Amazon. Delphi Global ligger som nummer 1 blant 109 globale aksjefond siste 12 måneder på Nordnets plattform, med hele 40 prosent avkastning, og da er det en del kunder som kjøper fondet, avslutter Sættem.

TOPP 10 NETTOKJØPTE FOND I JUNI:
NORDNET TEKNOLOGI INDEKS
NORDNET GLOBAL INDEKS
DNB TEKNOLOGI
KLP AKSJEGLOBAL INDEKS
NORDNET USA INDEKS
JUPITER JGF INDIA SELECT
SKAGEN LIKVIDITET
NORDNET NORGE INDEKS
DNB LIKVIDITET
DELPHI GLOBAL

TOPP 10 NETTOSOLGTE FOND I JUNI:
HOLBERG KREDITT
HOLBERG LIKVIDITET
NORDNET DANMARK INDEKS
HEIMDAL HØYRENTE
JPMORGAN US TECHNOLOGY
KLP AKSJEUSA INDEKS VALUTASIKRET
EAST CAPITAL BALKANS
NORDNET EMERGING MARKETS INDEKS
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG
ARCTIC RETURN CLASS

Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.