Økende interesse for aksjefond – Børsnoterte fond nå størst

Nordnets norske kunder nettotegnet fond for 118 millioner i mai. Dette er opp hele 211% fra påskemåneden april, og opp 67% i forhold til mai i fjor. 83 prosent av kapitalen ble plassert i aksjefond, 11% i rentefond og 6% i kombinasjonsfond.

Samlet sett var omsetningen i tradisjonelle fond og børsnoterte indeksfond (ETF’er) på 890 millioner, noe som er opp 6,9% fra april. De børsnoterte fondene utgjorde hele 55% av total omsetning. ETF’ene ble imidlertid nettosolgt for 48 millioner i mai.

Av de 10 mest kjøpte tradisjonelle fond finner vi to indeksfond og tre høyrentefond, men også et økende innslag av mer eksotiske plasseringer med eksponering mot India, Nord-Afrika og Øst-Europa. Blant de mest solgte finner vi et stort innslag av fjorårets mest populære fond som var innenfor helsetjenester, teknologi og biotech.

- Det er hyggelig at vi ser en økning i nettoinnskuddene i fond, og at aksjefond igjen er på kjøpstoppen sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Vi har hatt en lang periode der Høyrentefond har vært mest populært, og det er positivt at kundene har plassert en større del av sine rentepenger i denne type fond. Men det er tross alt i aksjefondene man kan vente størst langsiktig avkastning på sin kapital, sier Strøm.

Handel i børsnoterte indeksfond utgjorde for første gang mer enn 50% av total omsetning.

De mest handlede ETF’ene er de Oslo Børs-noterte fondene OBX Bull og Bear som gjør det mulig å vedde på kortsiktig oppgang eller nedgang på børsen. Blant de mer langsiktige plasseringene finner vi ETF’er som følger både brede markedsindekser i Europa og USA, sektorindekser (Industri/Sol-energi) og ulike tematiske investeringsstrategier.

- Trading-fondene har av naturlige grunner blitt svært populære da de gir muligheter man ikke hadde i markedet for få år siden, sier Karl Oscar Strøm.

- Tradere var de første som fikk øynene opp for ETF`er men vi ser nå en klart økende interesse også blant langsiktige sparere og investorer, som har fokus på at de er lette å kjøpe og har svært lave forvaltningskostnader. Penger spart er penger tjent, og utvalget av slike fond er enormt. Det er logisk at vi ser en økende interesse for ETF’er, avslutter Strøm.

Vedlegg: Mest handlede fond og mest handlede ETF’er i mai.

Mest kjøpte tradisjonelle fond Mest solgte tradisjonelle fond
  1. DNB NOR GLOBAL INDEKS

8. Direxion Daily Russia Bear 3x Shares
  9. Direxion Daily S&P 500 Bear 3X
  10. Market Vectors Junior Gold Miners ETF

For mer informasjon, kontakt: Karl Oscar Strøm, Spare- og investeringsøkonom, 922 19 068
|karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter: @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 508,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags:

Sitater