Oljefest blant private sparere

Selv om september har vært en historisk ruglete måned har årets versjon vært den strake motsetning på Oslo Børs. Dette har derimot ikke smittet private sparere, som selger unna aksjer.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 21,8 milliarder kroner i september og netto ble det solgt aksjer for 187 millioner kroner. Vår Energi troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 217 millioner kroner. PGS topper salgslisten, med et nettosalg på 173 millioner kroner.

Børsmåneden september har vært en måned preget av stor oppgang i råvarer og sykliske aksjer. Oslo Børs knuser sine amerikanske konkurrenter etter avkastning grunnet dette, selv om den norske børsen er mye bak med året sett under helhet.

• Oslo Børs har vært det rette stedet å være i september måned. Omtrent alle sykliske aksjer har hatt en positiv måned og har bidratt til at hovedindeksen opp 3,5 prosent for måneden.
  • Oljeprisen har også bykset opp og vi har intradag nesten bikket 100 dollar fatet, men avslutter måneden på 92 dollar. Opp 10 prosent for måneden, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Nordnet-kundene kjøper underprisede råvareaksjer og selger dyre

I løpet av september måned har Nordnet-kundene kjøpt råvareaksjer som har falt og solgt seg ned i oljeaksjer som har hatt en god utvikling. Mest kjøpt er Vår Energi, MPC Container Ships, og Crayon Consulting, mens mest solgt er Aker BP og PGS.

På salgstoppen troner PGS, Equinor og Kahoot! som de mest solgte aksjene i september måned.

• PGS har vært den absolutt mest omtalte aksjen i september. TGS og PGS har besluttet å gjennomføre en fusjon som gjør de til en industriell kjempe. Dette førte til at PGS aksjonærene fikk godt betalt og de fleste investorene har valgt å gevinstsikre, avslutter Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

TGS ASA 438,242,002
MPC CONTAINER SHIPS 408,547,590
YARA INTERNATIONAL 356,920,471

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.