Privat aksjehandel i februar: Stor interesse for fisk, mindre for olje

Privatpersoner hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettosolgte aksjer for 156 millioner kroner i februar. Totalt ble det gjort ca. 352.000 transaksjoner og omsatt aksjer for 14 milliarder kroner. Marine Harvest var den suverent mest kjøpte aksjen, mens investorene fortsetter å selge seg ut av de rene oljeaksjene.

- Det er andre måned i år med et samlet betydelig nettosalg av aksjer, etter at kunder av de tre meglerhusene kvittet seg med aksjer for 306 millioner i januar. Den positive børsutviklingen har vart i mange måneder og vi ser derfor at flere investorer velger å sikre noen gevinster, sier Karl Oscar Strøm, Spare- og Investeringsøkonom i Nordnet.

Teknologiaksjene REC Silicon og Funcom var de to mest handlede aksjene blant privatpersoner i februar foran Marine Harvest på tredjeplass. REC Silicon hadde en kursoppgang på 63,95 prosent i løpet av måneden, mens Funcom på det meste var opp 53 prosent før kursfall de siste dager reduserte oppgangen til kun 8 prosent.

- Store svingninger tiltrekker seg ofte oppmerksomhet og aktivitet fra investorer, spesielt når det gjelder aksjer som mange både kjenner og eier slik som REC. Den raske og sterke kursoppgangen gjør at aksjen ikke bare er blant de mest handlede, men den er også høyt på listen over de mest solgte. Kundene benytter rett og slett sjansen til å ta en gevinst, sier Strøm.

Februars uten sammenligning mest kjøpte aksje var Marine Harvest som ble kjøpt for 213 millioner kroner. Dette er hele 4 ganger mer enn neste selskap på listen som er Fred Olsen Energy. Salgslisten toppes av Statoil foran Norwegian Air Shuttle og DNO International.

- Marine Harvest ble børsnotert i USA siste dagen i januar, og interessen for aksjen har vært stor i forbindelse med dette. Kursmessig har aksjen vært en skuffelse i februar, mens fiskeprisene har hatt et oppsving. Dette har tydeligvis fått mange til å kjøpe aksjen i påvente av at aksjekursen skal følge fiskeprisene oppover, noe den historisk har en tendens til å gjøre sier Strøm.

- I oljeselskapene ser vi det motsatte. DNO handles nær kursrekord, og Statoil på nivåer man knapt har sett siden 2008. Samtidig har oljeprisen lenge vært relativt stabil. Statoil og DNO inntar henholdsvis første og tredjeplassen over mest solgte aksjer i februar. Oljeaksjene har for tiden fallende popularitet, og det er andre måneden vi ser de i toppen av listen over mest solgte aksjer, sier Karl Oscar Strøm.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i februar hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken. I sum gir dette et godt bilde på private investorers adferd på Oslo Børs.

MEST HANDLET ANTALL TRANSAKSJONER
8.     Kongsberg Automotive -17 538 969
9.     Opera Software -14 767 388
10.  Nordic Semiconductor -14 613 156

For mer informasjon, kontakt: Karl Oscar Strøm, Spare- og investeringsøkonom, 922 19 068
|karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter: @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 496,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags: