• Nordnet/

Privatinvestorene gjorde flest transaksjoner i Opticom, Tomra og Tandberg i januar. Handelen hos de fire aktørene som driver med ren internetthandel på det norske markedet, Nordnet, NetFonds, Stocknet og Skandiabanken, stod for 17,72% av antall transaksjoner i januar måned. Ser man på hvilke enkeltaksjer som handles mest målt i antall transaksjoner, er det Opticom, Tomra, Tandberg, Kværner og Frontline som kommer først. Det ble gjennomført i overkant av 7200 transaksjoner i Opticom i januar via Internettmeglerene. - Det er daytradere som står for mye av Internetthandelen i usikre perioder. Det er knyttet risiko til å sitte med aksjer over natten, og når f.eks Tomra opplever mye av det samme som skjedde med Tandberg i desember, er dagstrading en strategi som er ofte valgt når det er stor usikkerhet, sier Lars Thorstensen, Salgs- og Markedssjef i Nordnet Norge. Måler man etter omsetning, er det Frontline, Tomra, Tandberg, Opticom og Norsk Hydro som er mest omsatt via Internett i januar. Nordnet har over 62.000 aktive kunder, og ser man på deres transaksjoner på det svenske markedet, var de fem mest populære aksjene Ericsson, ABB, Skandia, Nokia og Telelogic. - Vi ser at mange investorer handler både på Oslo Børs og Stockholmsbørsen samme dag. Det er blant annet likviditet og volatilitet som styrer valgene, og ved at alt foregår gjennom vår handelsapplikasjon WinTrade legger man enkelt ordre både Tomra og Ericsson på samme tid, sier Lars Thorstensen, Salgs- og Markedssjef i Nordnet Norge. Kilder: Nordnet, Oslo Børs, Stockholmsbørsen. For mer informasjon og ytterligere tallmateriale, kontakt: Lars Thorstensen, Salgs- og Markedssjef, Nordnet Norge, Telefon: 23209094 Mobil: 92821704 E-post: lars.thorstensen@nordnet.no Nordnet Norge er filial av Nordnet Securities Bank AB, datterselskap til Nordnet AB (publ), notert på Stockholmsbørsens O-liste. Nordnet er Nordens største Internettmegler. Nordnet består av Nordnet Sverige (www.nordnet.se), Nordnet Norge (www.nordnet.no), Nordnet Danmark (www.nordnet.dk) og Eurotrade Securities S.A. i Luxemburg (www eurotrade.lu). ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00050/wkr0002.pdf