Statsrenter banker Oslo Børs

Selv om de internasjonale børsene opplever gode tider og globale fondssparere allerede har fått over 20 prosent avkastning i år målt i norske kroner, er ikke historien det samme for Oslo Børs. Norske statsrenter har ved slutten av juni steget mer enn børsen.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 18,1 milliarder kroner i juni og netto ble det kjøpt aksjer for 18,4 millioner kroner. Yara International troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 162 millioner kroner. Equinor topper salgslisten, med et nettosalg på 178 millioner kroner.

• Yara har vært en meglerfavoritt i 2023, og selskapet betalte 55 kroner i utbytte i juni. Dette er en direkteavkastning på over 12 prosent og jeg tror mange kunder ville ha med seg dette utbyttet, sier Mads Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Om den mest solgte aksjen i juni, Equinor, gir han følgende kommentar:

• Equinor har i likhet med olje- og gassprisene vært svak i år. Flere av investorene har nok gått lei og har solgt unna aksjer i juni måned. Aksjen er ned 11 prosent så langt i år

Børsmåneden juni har vært preget av viktige makrotall og flere renteøkninger fra sentralbankene. I USA valgte Federal Reserve å holde renten uendret, mens Norges Bank slo til med en heving på 0,5 prosentpoeng. Dette har skapt ulike reaksjoner i markedet, og drevet de amerikanske børsene opp, mens Oslo Børs var flat i juni.

• Med en oljepris som er ned 12 prosent så langt i år, i tillegg til svake råvarepriser ellers, blir det tungt som investor på Oslo Børs. Lenge var lyspunktet lakseaksjer, men prisene har også falt her gjennom juni måned, forteller Johannesen.

Nordnet-kundene både kjøper og selger sykliske aksjer

I løpet av juni måned har Nordnet-kundene rebalansert sin portefølje av sykliske aksjer. Yara, PGS og Frontline er kjøpt, mens Equnior, Vår Energi og DNB er solgt.

• Frontline legger bak seg et meget godt første halvår. Selskapet tjener per i dag voldsomt mye penger og flere øyner nå solide utbytter i tiden fremover. Selv om ratene i dag er svake, er mange investorer sterke i troen på at andre halvår kan bli lukrativt, fortsetter Johannesen.

På salgstoppen i juni troner Equnior, Vår Energi og DNB.

• Selv om DNB er en av de mest solide selskapene vi har i Norge, har ikke aksjekursen vært noen fest så langt i år. Selv om selskapet leverer fantastiske tall kvartal etter kvartal og solide utbytter er ikke kursutviklingen i 2023 noe å skryte av. Jeg tror derfor at flere av investorene er lei og selger aksjen ut, avslutter Mads Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

VÅR ENERGI ASA 366,827,093
Tesla 366,707,318
SALMAR 330,806,374

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.