Nordr og OBOS starter bygging av milliardprosjekt

Nordr og OBOS har sammen utviklet og solgt over 1 000 boliger på Løren de siste årene. Nå starter de byggingen av nok et milliardprosjekt. Løren botaniske får til sammen cirka 389 boliger og nå starter byggingen av første bygget med 67 leiligheter.

Løren botaniske er plassert sentralt på Løren. Løren, som er en del av bydel Grünerløkka, har vært og er fortsatt et område i stor utvikling, fra å være en jordbruksbygd, til å bli et industriområde og militærleir, for nå og bli et hyggelig og attraktivt boligområde.  Fremtidige beboere vil ha gangavstand til det meste.

Nordr og OBOS kjøpte tomteområdet i 2015 og salgsstart var i februar i år.

- Jeg har vært med å utvikle Løren helt fra starten, og det er fantastisk å se hvor levende og flott denne delen av byen har blitt, sier konsernsjef, Baard Schumann, i Nordr. Jeg er også glad for at vi greier å utvikle gode bærekraftige løsninger som også hever kvaliteten på boligene. Dette blir vårt andre BREEAM-sertifiserte prosjekt i Oslo og gjennomføres som fossilfri byggeplass.

- Siden lansering av første salgstrinn 12. februar i år har interessen for boligene i Løren botaniske vært meget god. Status nå er at 81 av 126 boliger er solgt. Flere av boligene er solgt med våre alternative boligkjøpsmodeller, OBOS Bostart og OBOS Deleie. Neste salgstrinn med 49 boliger legger vi ut for salg allerede i slutten av november, sier Arne Baumann, konserndirektør for boligutvikling i OBOS.

Løren botaniske består av syv frittstående bygg på syv til åtte etasjer over bakken med til sammen cirka 389 boliger. Byggene skal også huse barnehage og noe næring. Under store deler av tomten vil det bli etablert et underjordisk parkeringsanlegg. I parkeringsanlegget vil det bli tilrettelagt for el-billading, ladestasjoner for el- og transportsykler samt sykkelvask, smørebod og hundevask.

Det er Veidekke som har fått byggeoppdraget. Byggearbeidene er allerede igangsatt med planlagt ferdigstillelse av første trinn høsten 2022. Neste trinn kommer for salg i november 2020.

For mer informasjon kontakt:

Konsernsjef Baard Schumann, tlf +47 94 080 000, baard.schumann@nordr.com
Strategidirektør Norge, Audun Blegen, + 47 959 79 664, audun.blegen@nordreiendom.no

Nordr Eiendom har totalt 18.800 leiligheter under utvikling i Norge og Sverige. I alt jobber det 180 ansatte i selskapet i Norge og Sverige. Nordr eies av et konsortium bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA og Union Real Estate Fund III Holding AS. Selskapet har kontor i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i Norge og i Stockholm, Gøteborg og Malmø i Sverige. Baard Schumann er konsernsjef.