Rekkehusprosjektet Gartner Lunds Hage på Lilleby er nå utsolgt.

Prosjektet har 23 rekkehus til en verdi rett i overkant av 155 millioner. Prosjektet er sluttsolgt før overtakelse som er sommeren 2021. Rekkehusene i Gartner Lunds Hage er oppkalt etter Ole Lund, som var en av de første som bosatte seg på Lilleby mot slutten av 1800-tallet. På vinteren jobbet han som skomaker, men på sommeren var han gartner i lysthagene i området.

I en artikkel fra avisa Nidaros 3. februar 1932 blir han beskrevet som en «usedvanlig og pliktoppfølgende mann som hadde mere enn nok å gjøre med de såkalte herskapshaver i sesongen».

I samme artikkel får vi høre om hans hustru som fikk merke konsekvensene av industriens inntog på Lilleby.  «Hans hustru Petrine drev i mange år klæsvask for de kondisjonerte familier i byen, hvor det gjaldt å sende vasken til henne, da den efter endt behandling der blev kritisk gjennemgått av sine mottagerinner, som da kunde bedømme grønnsåpens kvalitet og blekevoldens virkning på tøiet. Da teglverket kom i gang blev denne Petrines virksomhet nedlagt, idet de store røkmasser som utspyddes fra verkets ovn og skorstenspipe umuliggjorde hennes slit og møie.»

Nå er industritiden på Lilleby over, og bydelen blir nok en gang grønn og fylt av liv. Da er det vel bare rett og rimelig at mannen som stelte hagene på Lilleby, nå får en egen hageby oppkalt etter seg. Rekkehusene er tegnet av Skibnes Arkitekter, og blir et fargerikt nabolag med hus fra 90 til 183 kvm, fra 2-4 etasjer og alle har p-plass i felles parkeringskjeller.

Nordr, som da gikk under navnet Veidekke Eiendom, startet salget på Gartner Lunds Hage sommeren 2019. Prosjektet er en del av den store utbyggingen på tomta hvor bla Ila Lilleby Smelteverk lå tidligere.

Se nyelilleby.no for mer informasjon eller ta kontakt med Administrerende direktør i Nordr Norge Pål Aglen på tlf: 993 89 224, mail: pal.aglen@nordreiendom.no

Nordr Eiendom har totalt 18.800 leiligheter under utvikling i Norge og Sverige. I alt jobber det 180 ansatte i selskapet i Norge og Sverige. Nordr eies av et konsortium bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA og Union Real Estate Fund III Holding AS. Selskapet har kontor i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i Norge og i Stockholm, Gøteborg og Malmø i Sverige. Baard Schumann er konsernsjef.