SKOLEBARN TEGNER FRIMERKER

SKOLEBARN TEGNER FRIMERKER I 2005 er det hundre år siden Norge gikk ut av unionen med Sverige. Det vil bli markert med en rekke arrangementer og aktiviteter, og barna blir ikke glemt. Alle landets 1. til 7. - klassinger blir i disse dager invitert til å delta i en nasjonal tegnekonkurranse. Vinnertegningene blir motiv på frimerker. Juryen blir ledet av kronprinsesse Mette-Marit. Det er organisasjonen Hundreårsmarkeringen-Norge 2005, i samarbeid med Posten, Barnekunstmuseet og VG, som står bak konkurransen. Temaet, "Hvordan tror du livet i Norge vil være om hundre år?", utfordrer både kreativitet og kunstneriske evner. Informasjon om konkurransen blir nå sendt alle landets barneskoler. Utdanningsminister Kristin Clemet oppfordrer skolene til å delta, og ønsker elevene lykke til med å finne motiver som kan illustrere utviklingen i det norske samfunnet. Juryen ledes av kronprinsesse Mette-Marit og består ellers av direktør Jan Erik Raanes (Norge 2005), konsernsjef Kaare Frydenberg (Posten), ansvarlig redaktør Bernt Olufsen (VG) og daglig leder Angela Goldin (Barnekunstmuseet). Frist for innsending av tegninger er 31. oktober i år. Vinnerfrimerkene blir utgitt i 2005. For mer info: Norge 2005: Prosjektleder Eva Vaagland Tlf. 24 11 12 10, (M) 930 39 312 e-post: eva.vaagland@norge2005.no Posten Norge: Informasjonssjef Merete Bergeland Jebsen Tlf. 23 14 80 00, (M) 932 56 552 e-post: merete.jebsen@posten.no Hundreårsmarkeringen-Norge 2005 as er tildelt ansvaret for å sammenstille og presentere et helhetlig program for markeringen av unionsoppløsningen med Sverige i 2005. Selskapet er heleid av Kultur- og kirkedepartementet. Hundreårsmarkeringens formål er å utvide perspektivet på vårt lands historie, verdier og fremtidsmuligheter slik at vi ser mer av Norge som verdensborger. For mer informasjon om Norge 2005, kontakt informasjonssjef Anders Jølstad, tlf 24 11 12 02, anders.jolstad@norge2005.no. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/08/20040908BIT20270/bild.html Bilde