Mot ny rekord i Sykle til Jobben-aksjonen

(Oslo, 23. april 2009) To uker før åpningen av Sykle til Jobben-aksjonen har allerede 5450 deltakere meldt seg på, fordelt på 500 lag. I 2008 deltok totalt 590 lag. Påmeldingene fortsetter å strømme inn, og aksjonen ligger an mot en ny topp!

Tirsdag 5. mai går startskuddet for Sykle til Jobben-aksjonen. Aksjonen er Norges største kampanje for fysisk aktivitet i arbeidslivet, og arrangeres av Bedriftsidretten. Bransjeinndeling er årets nyhet. Her er sjansen stor for å finne konkurrenter blant konkurrentene.

Utfordre bransjekolleger
Sykle til Jobben er ikke bare for de med sykkel. All fysisk aktivitet, uavhengig av arbeidsvei, kan registreres på sykletiljobben.no. Bransjeinndelingen avslører hvem som utpeker seg som de sprekeste i hver bransje.

- Vi ser at konkurranse trigger til mer aktivitet! Med bransjeinndelingen kan man utfordre bransjekolleger til duell, og skape uhøytidelige konkurranser, som setter arbeidsmiljøet og helsa i høysetet, utfordrer Atle Hunstad, generalsekretær i Bedriftsidretten.
Hotell/restaurant, varehandel, olje/gass, kommune og interesseorganisasjoner er noen av de 20 bransjene lagene kan konkurrere i.

På lag med loven
- Stadig flere bedriftsledere ser sammenhengen mellom fysisk aktivitet og sykefravær, og ønsker å iverksette tiltak for å komme fraværet i forkjøp. Sykle til Jobben er et utmerket verktøy i så måte, og kan inngå som en del av HMS-arbeidet på arbeidsplassen. Her blir man både motivert til å mosjonere, samtidig som aksjonen blir et sosialt tiltak på arbeidsplassen, sier Hunstad.

Arbeidsmiljølovens § 3-4 pålegger arbeidsgiver å vurdere tiltak for mer fysisk aktivitet blant de ansatte. Sykle til Jobben setter aktiviteten i system, og er et ferdig aktivitetstilbud til bedriftsledere som vil investere i sine ansatte.

Tilpasset små og store bedrifter
Sykle til Jobben er en lagkonkurranse for alle virksomheter. Tidligere har aksjonen anbefalt 10 personer per lag, og regnet aktivitetssnittet utifra dette. Nå holder det å være fem på laget. Hver virksomhet kan delta med så mange lag de vil. Slik stiller store og små virksomheter på lik linje.

- Vi håper å motivere flest mulig til å være aktive minst 30 minutter hver dag. Premiene trekkes blant de lagene som har oppnådd et slikt dagsgjennomsnitt per deltaker i aksjonsperioden, sier Hunstad.

Kontaktpersoner:
Atle Hunstad, Generalsekretær i NBF, tlf. 906 54 102
Ingunn Finstad, Informasjonskonsulent i NBF, tlf. 922 01 843

Fakta om Sykle til Jobben 2009
 Aksjonsperioden er 5. mai til 30. juni
 Sykle til Jobben arrangeres av Norges Bedriftsidrettsforbund, i samarbeid med Statens vegvesen, Trygg Trafikk, Syklistenes landsforening, Dagens Næringsliv, P4, Merida, Stadion og Rica Hotels
 Aksjonens ambassadører er blant andre Statsminister Jens Stoltenberg, stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen, stortingsrepresentant Jan Bøhler, toppsyklist Thor Hushovd, tidligere olympisk mester Knut Knudsen, kommentator og tidligere toppsyklist Dag Otto Lauritzen og kostholdsekspert Jeanette Roede.
 Aksjonen arrangeres i 2009 for 36. gang
 I 2008 deltok over 500 virksomheter
 Alle virksomheter kan delta, og hver virksomhet kan melde på flere lag
 Deltakerne registrerer aktivitet på www.sykletiljobben.no. Registreringsløsningen viser hvordan ulike bransjer, lag, og enkeltpersoner ligger an i forhold til hverandre, og kan også brukes som en personlig treningsdagbok
 For å være sikker på å motta startpakkene før aksjonsstart, bør påmelding skje innen 20. april!
 Prisen er kroner 150 per deltaker for virksomheter som har bedriftsidrettslag, og kroner 300 per deltaker for virksomheter uten. Frakt og ekspedisjonsgebyr tilkommer.
 Nytt i 2009 er muligheten til å registrere laget i sin bransje. Bransjevalgene er:
o Bank / Finans / Forsikring
o Helse / Sosial
o Hotell / Restaurant / Storhusholdning
o Håndverk / Bygg / Anlegg / Mekanikk
o IT / Telekommunikasjon
o Industri
o Interesseorganisasjoner
o Konsulenter
o Kunst / Kultur
o Media / Informasjon / PR
o Offentlig forvaltning
o Olje / Gass Off- / Onshore / Maritim
o Reiseliv / Luftfart
o Salg / Markedsføring
o Transport / Logistikk
o Utdanning
o Varehandel / Butikk / Service
o Økonomi / Regnskap
o Kommune
o Åpen klasse

For mer informasjon, se www.sykletiljobben.no. Aktuelle bilder/logoer av referansepersoner/NBF kan lastes ned fra http://www.sykletiljobben.no/t2.asp?p=53787

Om Norges Bedriftsidrettsforbund (NBF)
Norges bedriftsidrettsforbund er det nest største særforbundet i norsk idrett, med over 300.000 medlemmer fordelt på rundt 4.450 bedriftsidrettslag. Forbundet fremmer en aktiv livsstil og trivsel gjennom holdningsskapende arbeid samt tilbud om aktiviteter, tjenester og produkter. I tillegg til den tradisjonsrike bedriftsidretten står NBF bak aksjoner og aktiviteter som ”Sykle til Jobben”, ”Aktiv med Jobben” og ”Aktiv Bedrift”. For mer informasjon, se www.bedriftsidrett.no, www.aktivbedrift.no, www.sykletiljobben.no, www.aktivmedjobben.no og www.aktivlivsstil.no.