Åge Nigardsøy er død

Norges Blindeforbunds tidligere leder, Åge Nigardsøy, døde om kvelden den 20. oktober etter lang tids kamp mot kreft. Nigardsøy var Blindeforbundets valgte leder i sju år. Han gikk av på grunn av sykdommen i september 2007 og ble 53 år.

- Våre tanker går nå til Åges familie, som har mistet en god ektemann og far. Både tillitsvalgte og ansatte i Blindeforbundet har mottatt meldingen om Åges bortgang med stor sorg, sier generalsekretær Gunnar Haugsveen i Norges Blindeforbund.

Åge Nigardsøy ble født i Bremanger i Sunnfjord, men allerede som 7-åring gikk veien til blindeskolen i Trondheim. Etter endt grunnskole flyttet han til Oslo der han tok utdanning som pianostemmer. Han praktiserte i yrket i noen få år før blindesaksarbeidet ”slukte” ham.

Åge Nigardsøy har vært en sentral tillitsvalgt i Blindeforbundet i en årrekke og var medlem av statens råd for funksjonshemmede. I tillegg har han ledet avdelingen for Lydproduksjon i Trondheim og han var opphavsmann til at Norges Blindeforbund var en av de første organisasjonene i landet som fikk – og drev – nærradio, først i Trondheim, og senere også i Oslo, Drammen og Arendal.

Åge Nigardsøy ble 53 år. Han etterlater seg kone og to sønner.