Skuffet over krisepakken

Report this content

Norges Huseierforbund er skuffet over at den såkalte krisepakken stort sett inneholder tiltak rettet mot det offentlige, som i sin tur kjøper tjenester fra store bedrifter. Tiltakene må i større grad vært rettet inn mot mindre bedrifter og enkeltmannsforetak. Norges Huseierforbund mener av skattelettelser for privatpersoner er avgjørende for å stimulere huseiere til økt vedlikehold og bedre ivaretagelse av egen bolig.

Norges Huseierforbund har tidligere forelått at deler av krisepakken bør være et skattefradrag for vedlikehold av egen bolig, på samme måte som i Sverige. Dette vil ha flere positive effekter. For det første vil det føre til økt etterspørsel etter håndverkere, og da særlig fra små bedrifter og enkeltmannsforetak. Dette bidrar til at sysselsettingen opprettholdes også i disse bedriftene. I tillegg bidrar det til at flere vedlikeholder boligen sin fremfor å la den forfalle. Dette er viktig for å forebygge store skader i form av for eksempel soppskader og brann i gamle elektriske anlegg, og dermed reduseres også forsikringsutbetalinger. Etter Norges Huseierforbunds mening vil et slikt tiltak også bidra til at flere velger ”hvit” fremfor ”svart” arbeidskraft fordi skattefradraget fører til at forskjellen i pris vil være marginalisert, samtidig som man får en rekke fordeler ved å velge hvitt arbeid. På denne bakgrunn er vi overbevist om at det offentlige får økt total skatteinngang.

Norges Huseierforbund oppfordrer Stortinget til å vurdere et slikt tiltak i forbindelse med behandlingen av regjeringens forslag til krisepakke.

For mer informasjon:
Kontakt: